final muzak gillar: CocoRosie (del 2)

CocoRosie

När jag pratade med ena CocoRosie-syrran Sierra Casady passade jag på att fråga henne om en av mina personliga CocoRosie-favoritlåtar. "Dizzy dog", en mycket vacker låt som de spelade när jag såg dem under "Noah's ark"-turnén 2005.

Eftersom jag såg dem i både Malmö och Köpenhamn det året fick jag höra den två gånger. Andra gången var jag var nära på att ta till lipen. Efter lite internet-letande hittade jag till slut låten på en konsertupptagning från München.

Jag minns att en anledning till min besvikelse över "The adventures of Ghosthorse & Stillborn" var att jag hade hoppats på att "Dizzy dog" skulle vara med istället för den där fjantiga visan om att alla vill åka till Japan (obegripligt nog deras största hit). Och nej, den är inte med på "Grey oceans" heller.

Sierra blev dock rejält förvånad över min fråga ("...did you say Dizzy dog?!"). Det visar sig att de endast har framfört den låten totalt fem gånger live (rena turen att jag lyckades pricka in två av dem alltså). Sedan dess har den legat i en byrålåda och samlat damm. Hon lovade dock att överväga att plocka fram den igen.

lyssna:
CocoRosie - Dizzy dog (live)


final muzak gillar: CocoRosie

CocoRosie

Nu har jag gjort min andra Radar-intervju. Den här gången var det Sierra Casady från systraduon CocoRosie som blev uppringd. Eftersom jag uppenbarligen gjorde bättre ifrån mig än
den här killen, kommer ni kunna läsa intervjun här någon gång i samband med att nya skivan "Grey oceans" släpps.

Till dess kan jag meddela att "Grey oceans" är helt lysande. De tidslösa melodierna som gjorde "La maison de mon rêve" och "Noah's ark" till så undersköna skapelser är tillbaka. Och det är allt mer uppenbart att den rätt halvdana föregångaren "The adventures of Ghosthorse & Stillborn" bara var ett tillfälligt snedsteg.


final muzak gillar: Baby Dee‏

Baby Dee

Snart 57 år gamla singer/songwritern Baby Dee har en minst sagt brokig bakgrund. Hon föddes som man och var en gång kantor i katolska kyrkan(!). Efter ett könsbyte och en karriär som performance-artist (med androgyniteten som säljande gimmick) fick en inte helt okänd Antony Hegarty upp ögonen och anställde henne som harpist.

Hon har varit medlem i Antony & the Johnsons och Current 93. Men framför allt gav hon för två år sen ut den lika vrickade som vackra soloskivan "Safe inside the day". En skiva som handlar lika mycket om trauman från Baby Dees liv som små excentriska, humoristiska funderingar som "Big titty bee girl from Dinotown".

Onsdagen den 31:a mars spelar hon på Babel i Malmö. Fans av Antony, Current 93 eller bara av udda begåvningar i största allmänhet, gör klokt i att ta sig dit!

lyssna/kolla:
Baby Dee - The Dance of diminishing possibilities

Mono - Debaser, Malmö 100324‏

Mono

De timida japanerna i Mono började som ett (förvisso väldigt bra) Mogwai-plagiat och har med tiden utvecklats till något helt eget. Förvandligen började på tredje skivan "Walking cloud and deep red sky" från 2004, där de för första gången tog hjälp av en stråkorkester. Sedan dess har orkestern tagit mer plats för varje skivsläpp.

Men trots att senaste skivan "Hymn to the Immortal Wind" är inbäddad i svepande stråkar drar de sig inte för att trycka ner distpedalen lite extra där någon annan postrockare hade lagt till med finstämda Sigur Rós-klockspel. Förmågan att kunna låta både mer storslagna och smutsigare än sina konkurrenter gör dem till världsmästare i postrock.

För ganska exakt ett år sedan spelade de i Köpenhamn (
klicka här för recension av den spelningen). De är fortfarande ute på samma turné vilket har tagit dem till Skandinavien ännu en gång. Mycket är sig likt, största skillnaden är att de nu har lagt till med en mycket snygg ljussättning.

Som vanligt förundras man över hur väl de lyckas återskapa musiken med endast tre män och en kvinna i sättningen. Det är den perfekta avvägningen mellan vackra harmonier och kraftfulla oljudsurladdningar som gör Mono till en så storslagen och fysiskt påtaglig konsertupplevelse.

Dessutom är de, med japanska Nick Drake-look-a-liken Takaakira Goto i spetsen, troligtvis även det snyggaste bandet inom postrocken.

Steso Songs - Now it's dark

Steso Songs

Steso Songs har gjort den mörkaste, mest ondskefulla musik jag hört i år. Det har ingenting att göra med att Karolina Stenström som hon egentligen heter, skulle dyrka Satan eller slakta spädgrisar på scenen. Hon är en ganska vanlig singer/songwriter och låter som en lite mer amatörmässig version av Frida Hyvönen.

Men det är ytterst sällan en singer/songwriter känns så här självutlämnande eller uppehåller sig kring så obehagliga ämnen som på debutskivan "Now it's dark". Karolina Stenström har lidit av svåra depressioner och texterna verkar mest bestå av ocensurerade dagboksanteckningar från de allra mörkaste perioderna. Vi får bland annat följa hennes självmordsförsök i detalj i "The OD".

Det är väldigt sympatiskt att hon har tagit på sig rollen som taleskvinna för unga tjejer som mår rejält dåligt (de som hon sjunger om i "This is for you girls"). Och när man väl har tagit sig förbi texterna (vilket inte är helt enkelt i det här fallet) är det bara att konstatera att hon är en mycket begåvad låtskrivare.

lyssna/kolla:
Steso Songs - The Worse

Steso Songs - Tonight, it's oh too dark

Steso Songs - No love / no money


final muzak gillar: EF

EF

Jag har börjat skriva för
Radar Magazine, vilket är väldigt kul. Mitt första uppdrag var en intervju med det trevliga, göteborgska post-rock-bandet EF.

Intervjun kommer att dyka upp här någon gång i samband med stundande skivsläppet "Mourning golden morning" (för övrigt en väldigt bra skiva). Till dess uppmanar jag vänner av kvalitativ post-rock i nedstigande Mogwai-led att surfa över till EFs myspace och lyssna till de finfina spåren "Longing for colors" och "Sons of ghosts".

Josh Rouse - KB, Malmö 100315

Josh Rouse

(En amerikansk spanjor i
sambons mobiltelefon)

Nya skivan "El Turista" har delat in Josh Rouse-publiken i två läger: De som gillar att han, i sin strävan att förnya sig, provar på mjuk-bossa och samba-rytmer. Och de som vill att han ska låta som på "Under cold blue stars" igen.

De spanskt klingande nya låtarna viker av rätt ordentligt från tidigare verk men i mina öron är det en fortsättning på vad som påbörjades redan 2006. Josh Rouse hade då precis flyttat till Spanien och hade endast råd att flyga in sin gamla producent Brad Jones.

Han spelade in "Subtítulo" till största delen ensam. Det är en mycket lågmäld skiva som blickar framåt, mot de soliga kusterna i hans nya hemland snarare än det grådaskiga Nebraska.

Min tes förstärks av att det, efter "El Turista", är "Subtítulo" som Josh Rouse plockar flest låtar från när han spelar med sitt nya spanska kompband på KB. Under den avskalade spelningen på Babel häromåret fokuserade han på hits. Den här gången plockar han fritt ur arkivet. Och det är slående vilken fantastisk låtskatt han har att ösa ur med sina åtta väldigt jämna album i bagaget.

Det finns uppenbarligen en setlist men den verkar inte följas särskilt nogrannt. Han prickar in flera av sina allra bästa låtar: "Flight attendant", "Sad eyes", "Winter in the Hamtons", "The man who...", "Hollywood bass player".

Nybörjar-spanskan till trots, Josh Rouse är fortfarande den typen av pop-orienterade singer/songwriter som det är omöjligt att få nog av. Att inte gilla det är som att inte gilla mjukglass.

läs mer:
Min recension av El Turista

kent - Tap 1, Köpenhamn 100313

kent

(Han den där Kent i
sambons mobiltelefon)

Förra gången jag såg kent hade de till och med plockat fram "Pojken med hålet i handen" från första skivan. Den här gången är det 2000-talet som gäller (med de två pliktskyldiga undantagen "Musik non stop" och "Kevlarsjäl"), något som markeras lite extra av de till och med har pensionerat "747", ett stående inslag i set-listen sedan 1997.

De prickar in flera av de bästa låtarna från de senare åren: "LSD någon?", "Romeo återvänder ensam", "Vals för Satan (din vän Pessimisten)" (något oväntat en av de låtar som får störst publikrespons).

Hur låter det då? Inte lika elektroniskt som på "Röd". Lite mer gitarrer, lite mer anpassat till de stora arenor som man måste bege sig till för att se kent. I det här fallet Tap 1, den gamla tapphallen bredvid Carlsbergs bryggeri i centrala Köpenhamn.

Precis allting från ljussättning till scendekor är toksnyggt, minutiöst genomtänkt och helt i linje med de två senaste skivornas dunkelt karga estetik. De är helt enkelt förbaskat bra på det de gör och det faktum att de har behållit sin popularitet utan att tramsa runt i lekprogram gör dem till en rätt unik företeelse i Sverige.

Men visst hade "Det finns inga ord" varit en bättre avslutning än den där mannen i vita hatten? Men det är ju bara en petitess egentligen.

Rosanne Cash i Malmö 100311

Rosanne Cash

(På bilden: En väldigt ung Rosanne Cash med sin inte helt okände far Johnny)
 
Igår var jag på mitt livs första countrykonsert. Jag och sambon såg Rosanne Cash på KB. Tyvärr hittade jag varken min countryslips eller min gamla cowboyhatt (som jag har har burit på maskerad en gång för tre år sedan) så jag fick gå civilklädd.

Det är alltid svårt att bedöma musik man inte lyssnar på till vardags (i mitt fall country). Men det var för mig helt omöjligt att komma ifrån känslan av att Rosanne Cash, sina tolv soloalbum och självsäkerheten till trots, står i den helt gigantiska skuggan av sin far. Förmodligen ofrånkomligt när man dessutom har valt att göra ungefär samma typ av musik som både pappa Johnny Cash och styvmor June Carter.

Repertoaren bestod av låtar från fjorårets "The List", baserad på faderns mytomspunna lista över "The 100 most essential country songs" (det som har gjort henne till ett namn även utanför country-kretsar...och den plats där min relation till Rosanne Cash börjar). Utöver det framförde hon bland annat några låtar från "Black Cadillac", den självbiografiska skiva som hon skrev under de tre mörka åren då mamma, pappa och styvmor dog.

Det är avskalat med bara Rosanne förstärkt av gitarristen John Leventhal. Hennes standards-tolkningar lyfter i de enkla arrangemangen och det blir mer uppenbart att de celebra gästspelen på "The List" (från bland annat Bruce Springsteen och Elvis Costello) bara är en rolig parentes. Allt låter helt tidlöst, det är en fin hyllning till den amerikanska låtskrivartraditionen.

Note to self att jag verkligen borde skaffa "Black Cadillac". Av någon anledning fyller man aldrig kvoten på musik om död och elände.

lyssna/kolla:
Rosanne Cash - Girl from the North Country (live hos Skavlan)

Josh Rouse - El Turista‏

Josh Rouse

Efter att ha läst lite recensioner och andra bloggar kan jag konstatera att jag och sambon verkar vara ungefär de enda i världen som verkligen gillar nya Josh Rouse-skivan "El Turista".

Till skillnad från en rätt stor del av hans publik som mest verkar vilja ha en ny "Under cold blue stars", uppskattar jag att han förnyar sig och provar nya grepp. Jag tycker också det är charmigt att musiken alltid är så präglad av var herr Rouse befinner sig geografiskt.

Det är nu fem år sedan han lämnade USA för Spanien och aldrig förr har en flytt varit så märkbar i Josh Rouse-världen. Inte bara för att hälften av låtarna på "El Turista" är på spanska utan för att det låter mer mjuk-bossa än mollstämd singer/songwriter. Jag trodde inte han kunde låta mer avslappnad än på "Subtitlo" men här verkar han sjunga från pool-kanten under sin siesta.

Med låtar som "Valencia" och "Mesie Julian" är "El Turista" en påminnelse om att hur mörkt, kallt och j**ligt det än må vara när man vaknar i ett senvintrigt Sverige så kommer det en tid när man kan dricka vin på balkongen. Även om Josh nog hade föredragit en paraplydrink.

lyssna/kolla:
Josh Rouse - Valencia

bloggtips: Att vara Henrik Berggrens pappa


Henrik Berggren

Bloggen
Att vara Henrik Berggrens pappa både fascinerar och roar mig något oerhört. Jämfört med andra, närbesläktade ironiska pop-bloggar som Lou Reed i tweed är den oerhört välformulerad och genomtänkt.

Är det en hyllning till Henrik Berggren eller bara någon som plockar billiga poäng på att göra sig lustig över en stackars tunnhårig före detta rockstjärna? Ja, det är väl upp till var och en att tolka. Själv lutar jag tveklöst åt en hyllning.

Tindersticks i Malmö 100308‏

Tindersticks

Alla eventuella farhårgor om att Tindersticks skulle ha blivit glada på ålderns höst (efter att ha lyssnat på årets "Falling down a mountain") visar sig helt obefogade. Nog för att saxofonisten och den yngre bland gitarristerna ler med jämna mellanrum men Stuart Staples är gravallvarlig. Och när man ser Tindersticks live är det än mer uppenbart att han är bandets mittpunkt.

Den numera gråhårige frontmannen sjunger med stor inlevelse och sluter ögonen när det blir som mest dramatiskt. De avverkar större delen av årets "Falling down a mountain" som för övrigt är väldigt bra, utan att komma i närheten av mästerverken från 90-talet.

När de kör "City sickness" och "Raindrops" som extranummer kan jag inte tänka mig en bättre avslutning. Det är helt enkelt mer "rätt" för Tindersticks att avsluta med ett stillsamt och eftertänksamt nummer än att bygga upp mot ett stort crescendo.

Min enda invändning är att jag hade hoppats på fler musiker på scen. Saxofonisten/violinisten är det enda tillskottet utöver vanliga uppsättningen och arrangemangen blir inte riktigt lika storslagna som på skiva.

Tindersticks
har spelat i min stad. 90-talet ringde. Jag är glad att jag svarade.

läs mer:
Min recension av "Falling down a mountain"

final muzak minns: Atari Teenage Riot‏

Atari Teenage Riot

Jag fick Fredrik Strage-samlingen "Text" i julklapp av flickvännen. Kapitlet om Atari Teenage Riot fick mig att plocka fram mitt gamla slitna exemplar av "60 second wipe out" utan att ha lyssnat, eller ens tänkt på, electro-punkarna från Berlin på väldigt länge.

Och ärligt talat har väl inte musiken åldrats helt med värdighet. Men jag har svårt att tänka mig ett mer perfekt punkband än Atari Teenage Riot: Fyra stenhårda, svartklädda revolutionärer som samplade hårdrocksriff och använde betonghårda breakbeats istället för gitarrer. För varför använda instrument från 50-talet när man ska göra revolution?

Sagan om Atari Teenage Riot fick en tragiskt slut när Alec Empires gravt knarkskadade sidekick Carl Crack dog av en överdos 2001. De är dock ett av de band jag helst hade velat se live om saker som tid och rum inte spelade någon roll. Och det grundar jag inte bara på Strages hyllningar utan på klipp som de här nedan. För ibland behöver man helt enkelt bli lite uppviglad.

lyssna/kolla:
Atari Teenage Riot - Not your business (live 1999)

Atari Teenage Riot - Revolution action (live 1999)


Bauhaus - Double dare

Bauhaus

Det är över tio år sedan jag hörde den första gången men den golvar mig fortfarande varje gång. Bauhaus "Double dare" är helt enkelt en hård j**vel till låtj**vel.

Jag brukar inte ägna mig åt audofila funderingar men jag undrar vad det är för helvetesmaskin de har använt för att skapa den där sataniskt bullrande basgången. Min gissning är dock att det inte alls är någon helvetesmaskin (även om det låter så) utan en elbas kopplad till en gitarrförstärkare.

Brittiska Bauhaus var ett av de där banden som hade gått på konstskola och ville använda punkens energi för att skapa något mer komplext. Det var sent 70-tal och post-punken växte fram. De har i efterhand (trots protester från bandmedlemmarna själva) utpekats som föregångsgestalter inom gothen, kanske mest på grund av deras fäbless för mörkerromantik (debutsingeln "Bela Lugosi's dead" handlade om den gamla Dracula-skådespelaren) och Peter Murphys teatrala, Bowie-inspirerade sångstil.
 
Efter fyra skivor gick de skilda vägar 1983 (för att återförenas ett antal gånger senare). Inget överträffar dock den fantastiska debutskivan "In the flat field" och öppningsspåret "Double dare".

lyssna:
Bauhaus - Double dare

Yeasayer i Malmö 100304‏

Yeasayer

Egentligen har jag inget att tillföra. Jag kan bara stämma in i hyllningskören. Yeasayer tycks vara ungefär planetens mest omhuldade band just för tillfället, i vart fall bland recensenter och bloggare. Och just i det här fallet är hypen välförtjänt.

Även live är det snuskigt bra. Yeasayer känns väldigt egna men inte helt sällan går mina tankar till TV on the Radio. Lite på grund av stämsången men mest för att de tycks sammanfoga influenser från världens alla hörn i varje refräng.

En nyhet på "Odd blood", utöver att de har blivit tydligare och mer dansvänliga, är att Anand Wilder och Chris Keating numera delar lika på sången. På scen är det dock inget tvivel om att Chris är den karismatiske frontfiguren, dagen till ära iklädd en tjusig verkstadsoverall.

Trots att jag tycker "Odd blood" är snäppet vassare än "All hour cymbals" är det enda negativa jag överhuvudtaget har att säga om KB-spelningen, att det fokuserades väl mycket på nya skivan. Endast två "gamla" låtar spelades: "Wait for the summer" och "Sunrise" (som framkallade störst publikrespons efter "Ambling alp").

Yeasayer verkar helt enkelt väldigt nöjda med sin nya skiva. Gott så.

Big Black - Songs about fucking

Big Black

Den som har sett vinjetten till Henrik Schyfferts "90-talet - ett försvarstal" har kanske noterat att herr Schyffert bär en tischa med texten "Big Black - Songs about fucking". Det är dock lite kompassfel å Schyfferts vägnar: "Songs about fucking" kom redan 1987 och när 90-talet började hade Steve Albini (som främst skulle göra sig ett namn som producent åt bland annat Nirvana och P J Harvey) redan lagt ner Big Black för att satsa på Shellac.

Big Black var dock långt före sin tid. Som allt annat Steve Albini företagit sig utmärktes de av frontmannens fascination för människans fulare sidor och förakt mot storföretag (så djupt rotad att det påstås att Steve Albini sa upp bekantskapen med sina kompisar i The Jesus Lizard när de teckande kontrakt med skivjätten Capitol Records).
 
Enligt Albini var Big Black ett punkband. Det stämmer så till vida att de med enkel produktion gjorde korta, väldigt arga låtar. Men de var det första punk-bandet någonsin att använda trummaskin och Albinis tokdistade, bångstyriga gitarr var något som aldrig hade hörts förr. Kombinationen av de maskingevärsliknande trummorna, sylvassa gitarrerna och Steve Albinis mörka humor blev något som Ministry kom att bygga hela karriären på.

Med låtar som "Bad Penny" och den helt absurda covern på Kraftwerks "The Model" är det frågan om inte "Songs about fucking" också är bland det roligaste i Albini-diskografin.

lyssna/kolla:
Big Black - Bad Penny (live)

Big Black - The Model (live)

Mission of Burma - The Obliterati

Mission of Burma

Mission of Burma
är ett bra exempel på att det här med återföreningar inte alltid behöver vara av ondo. De dök upp i 70-talets slut och hade en hel del gemensamt med det legendariska post-punk-bandet Gang of Four. Men på något sätt lyckades de låta både argare och mer melodiöst på samma gång.

De gav ut en skiva, några singlar, sen försvann de bara. Anledningen till försvinnandet var att gitarristen och låtskrivaren Roger Miller drabbades av tinnitus som följd av att de, likt My bloody Valentine, gjorde en grej av att alltid utföra sina konserter på öronbedövande volym. Kanske är de mest kända för att Moby fick en hit med en (inte alls tokig...men MTV-censurerad) cover på deras "That's when I reach for my revolver".

Mission of Burma verkade sedan länge vara ett avslutat kapitel. Sen dök de helt plötsligt upp igen! I mitten av 00-talet gjorde de come-back (utan att ha gjort något som helst väsen av sig på 22 år). Det mest chockerande är att de har gjort både sina bästa och argaste låtar efter återföreningen! Och de har aldrig låtit yngre och argare än på 2007 års "The Obliterati", deras tredje skiva (andra efter återföreningen).

Låtarna kom till som en reaktion på den dåvarande amerikanska presidenten George W Bushs härjningar i Afghanistan. Men det som gör "The Obliterati" så väldigt lyckad är att de mitt bland alla sparkar mot skrevet på den amerikanska högern, har tryckt in några av sina allra finaste melodier. Inledande "2wice" är en popkaramell som hade platsat på någon av R.E.M.s 80-tals-skivor.

Gammal är äldst, barn!

lyssna/kolla:
Mission of Burma - Man in decline (live)



Death in June - Nada!



Ett av mina favoritband alla kategorier är Death in June. Debutskivan "Nada!" från 1985 är fortfarande deras i särklass mest sålda album. Ryktet säger att försäljningssiffrorna för "Nada!" är så höga att de är anledningen till att enda kvarvarande medlemmen Douglas Pearce fortfarande kan livnära sig på sin musik trots att han sedan många år tillbaka slutat såväl turnera som ge ut skivor med regelbundna mellanrum.

Det är en minst sagt imponerande debut! Såhär i efterhand håller jag "Nada!" för inte bara en av Death in Junes största stunder utan något av det bästa jag hört inom post-punken.

Joy Division hade redan fört in post-punken på dansgolven med "Decades", avlutande låten på "Closer", ett antal år tidigare. Post-punkarna stod nu mest och bråkade om huruvida det fortfarande var gitarrbaserad musik, eller om den groende synth-scenen med band som Clock DVA och Cabaret Voltaire som var grejen.

Death in June, som kom från spillrorna av det arga vänster-politiska punkbandet Crisis, valde aldrig sida. På "Nada!" förde de in saker som aldrig tidigare hörts i post-punken (och knappast efteråt): Trumpeter, akustiska Ennio Morricone-gitarrer och pukor samsas med de genretypiska trummaskinerna och Andrew Eldritch-sången. Kanske mest lyckade är "She said Destroy" och "The Calling mk II", som borde kunna fylla vilket ljusskyggt, underjordiskt dansgolv som helst.

lyssna:
Death in June - She said Destroy

Death in June - The Calling (mk II)


Sonic Youth hos David Letterman 1991



Det är nu flera år sen jag senast såg på David Lettermans talkshow. Men en period följde jag den så ingående att det nog kommer att kännas som om en närstående har avlidit den dag då herr Letterman trillar av pinn. När det gäller det obligatoriska avslutande musikklippet har jag dock inte sett något som överträffar det här.

Året är 1991 och Sonic Youth gör debut inte bara hos Letterman utan på "national television" i USA. Och de passar på att göra det med råge. "De kallar sig Sonic Youth och menar det" som det hade uttryckts i Percy Tårar. Det vevas med såväl trumpinnar som baseball-trän(!) på gitarrhalsarna. Och stackars David L ser lite skakad ut efteråt.


Konserter i mars 2010

OS är över och Skåne-snön regnar bort. Dags att kravla sig upp ur vinter-koman och ta tag i vad som för egen del ser ut att bli bästa konsertmånaden i mannaminne. Jag menar givetvis månaden mars 2010. Det här tänker jag inte missa:

Yeasayer

Förväntningarna är minst sagt höga. Med "All hour cymbal" och "Odd blood" har Brooklyns Ja-sägare gjort både en löjligt bra debutskiva och en både löjligare och ännu bättre uppföljare.

Tindersticks

Jag har sett en av mina all-time-favorites Tindersticks en gång tidigare. Då hade vi på något sätt missat att det var (onumrerade) sittplatser och hamnade så långt bak att vi hade behövt teaterkikare. Tror att KB lämpar sig bättre för Stuart Staples & hans melankoliska Co.

Rosanne Cash

Hon har stora skor att fylla. Men "The List" är helt j**la fantastisk!

kent

För att citera
Per-Sindring Larsen: "Det är inget fel på arenarock, bara på arenor". Malmö Arena är dock ett lyft och vi slipper målade handbollslinjer på golvet. Största skrällen: Ingen "747"?

Josh Rouse

Den musikaliska motsvarigheten till att bli inlindad i en varm gammal filt. Alltid trevligt.

Mono

Världens bästa post-rockare reser hela vägen från Japan.

Kan för övrigt konstatera att sommarens Way Out West-line-up också ser ut att arta sig. Utöver PavementLCD Soundsystem, The xx, Radio Dept med mera

hits