Tindersticks i Malmö 100308‏

Tindersticks

Alla eventuella farhårgor om att Tindersticks skulle ha blivit glada på ålderns höst (efter att ha lyssnat på årets "Falling down a mountain") visar sig helt obefogade. Nog för att saxofonisten och den yngre bland gitarristerna ler med jämna mellanrum men Stuart Staples är gravallvarlig. Och när man ser Tindersticks live är det än mer uppenbart att han är bandets mittpunkt.

Den numera gråhårige frontmannen sjunger med stor inlevelse och sluter ögonen när det blir som mest dramatiskt. De avverkar större delen av årets "Falling down a mountain" som för övrigt är väldigt bra, utan att komma i närheten av mästerverken från 90-talet.

När de kör "City sickness" och "Raindrops" som extranummer kan jag inte tänka mig en bättre avslutning. Det är helt enkelt mer "rätt" för Tindersticks att avsluta med ett stillsamt och eftertänksamt nummer än att bygga upp mot ett stort crescendo.

Min enda invändning är att jag hade hoppats på fler musiker på scen. Saxofonisten/violinisten är det enda tillskottet utöver vanliga uppsättningen och arrangemangen blir inte riktigt lika storslagna som på skiva.

Tindersticks
har spelat i min stad. 90-talet ringde. Jag är glad att jag svarade.

läs mer:
Min recension av "Falling down a mountain"

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits