Xiu Xiu - Dear God, I hate myself



Xiu Xiu
kan vara förbaskat otäcka emellanåt. När Jamie Stewart inledningsvis bönfaller om att bli ihjälslagen för att därefter hylla choklad i "Chocolate makes you happy" vet man inte hur mycket som är allvarligt menat och hur mycket som bara är ett utslag av hans mörka, väldigt störda humor. Man vet aldrig var man har Jamie Stewart.

Eller rättare sagt: De som har följt Jamie Stewart och hans Xiu Xiu en tid vet precis var de har honom. Det är blandningen av Magnetic Fields-pop, industriellt Einstürzende Neubauten-skrammel och Jamies Stewarts slagverksarsenal, inlevelsefulla sång och texter om all världens elände, som Xiu Xiu har ägnat sig åt ända sedan debuten "Knife play" för 10 år sedan.

"Dear God, I hate myself" (typisk Xiu Xiu-titel) är en förbaskat bra Xiu Xiu-skiva! Inte riktigt på nivå med mästerverket "Fabulous muscles" men betydligt bättre än föregångaren "Women as lovers". Den redan Xiu Xiu-invigde kommer att älska den. Men den som inte förstod något efter "Knife play" blir nog knappast omvänd den här gången heller.




Ni har väl förresten inte missat att Xiu Xiu är på väg till våra breddgrader (i sällskap av inga mindre än Zola Jesus och Xiu Xiu-relaterade Former Ghosts!)


2010-11-05
- Malmö, Debaser
2010-11-06 - Stockholm, Debaser
2010-11-07 - Oslo, Cafe Mono
2010-11-08 - Köpenhamn, venue tba

Melt Banana - Monkey man

Melt Banana

Vid sidan av det här med att spela jättesnabbt och använda bisarra mängder effektpedaler har japanska noise-arna Melt Banana gjort "knasiga covers" till ett signum. De har fäst en oljudstinn version av Beach Boys "Surfin' USA" på skiva och gjort Blondies "Heart of glass" till ett mytomspunnet extranummer.

Min favorit är deras tolkning av Toots and the Maytals ska-klassiker "Monkey man". Melt Banana bevisar återigen att det här med japansk noise-rock inte behöver vara det minsta svårt. Att det rentav kan vara förbaskat kul och ett utomordentligt sätt att pigga upp sig en grådaskig måndagsmorgon som denna. Let's go Melt Bananas!



Ari Up - R.I.P.

Ari Up

Mitt i all Prince-eufori nås av en fruktansvärt tråkig nyhet. The Slits frontkvinna Ari Up har avlidit, endast 48 år gammal.

The Slits var bara tonåringar när de gav ut "Cut", skivan som definierade vad punken egentligen borde handla om. De sammanfogade reggae, dub, proto-punk och Ari Ups väldigt säregna röst och det var naiv upptäckarglädje snarare än aggressioner som låg bakom.

Ari Up flyttade till Jamaica där hon bodde större delen av sitt vuxna liv. Men för några år sedan återförenades The Slits och de lyckades styra upp en återföreningsturné, trots att samtliga medlemmar bodde på olika kontinenter. Jag skulle ha sett dem i Malmö i våras men de ställde in i sista stund.

Tack för allt Ari Up. R.I.P.



Prince - Forum, Köpenhamn 101020

Prince

På skiva må Prince vara en skugga av sitt forna jag. Det gäller definitivt inte scenartisten Prince! Han är den siste i sitt slag. Han måste göra allt det som James Brown, George Clinton, Sly Stone, Rick James m.fl. inte längre kan göra för oss. Och det verkar inte besvära honom det minsta!

Köpenhamskonserten i ett knökfullt Forum, inleds med "Future soul song" från årets rätt mediokra "20ten". Den glider snabbt in i "Uptown" och sedan är det hitkavalkad i timmarna två plus lite till! Uppskattningsvis 40 minuter in har han byggt upp mot ett klimax som kulminerar i "Purple rain" med ett utdraget gitarrsolo som trotsar tyngdlagen. På frågan hur han ska fortsätta härifrån är svaret det självklara: Genom att spela fler hitlåtar, fler funk-jams och bygga upp mot ett ännu större klimax!

Publikfrieriet vet inga gränser. Prince verkar själv så ivrig med att spela sina gamla hits att han inte ens hinner avsluta dem. "Let's go crazy" glider in i "Delirious". "Controversy" går över i några takter från "Housequake". För Prince Roger Nelson är det bara ännu en dag på jobbet. Själv står jag med ett stort leende på läpparna och känner mig som ett barn på julafton. Med tanke på hur många gånger jag har sett på live-videon från "Sign o' the times"-turnén och förundrats över hur någon kan röra sig, spela gitarr och sjunga på samma gång som Den Lille Prinsen, känns det helt fantastiskt att få uppleva det här.

Prince frågar publiken hur många som vill följa med honom hem till New York och möts av ett rungande "yeeeaaah". Just då är vi beredda på att följa honom vart han än går. Jag är glad att han inte försöker värva oss till Jehovas vittnen.

Han hinner med att göra fyra encores innan konserten avslutas med "Baby, I'm a star". Några timmar senare ger han en av sina berömda nattliga "after"-shower för den utvalda, lyckliga lilla skara som lyckas ta sig in på Amager Bio. Ytterligare två timmar funk. Hur orkar han?


Deerhunter - Halcyon digest

Deerhunter

Det må ha varit 2007 års "Cryptograms" som förde in Deerhunter i det allmäna indie-medvetandet. Enligt min mening var det först på uppföljaren "Microcastle" som de nådde fulländning. Genom att föra in en tidigare oanad känsla för melankoli och popmelodier i den egensinniga korsningen mellan shoegaze och ambient, gjorde de en av de bästa "moderna" shoegaze-skivor jag har hört.

På uppföljaren "Halcyon digest" får den nyfunna melodiösa sidan fullt spelrum. De drömska atmosfärerna och de svårtolkade texterna för ibland mina tankar till en tidig inkarnation av R.E.M. (anno "Murmur") och det är egentligen bara mangelpartiet i "Desire lines" (en tillfällighet att den delar titel med en av Lushs bästa låtar?) som ekar av Deerhunters oljudstinna förflutna.

"Memory boy"
, "Basement scene", "Fountain stairs", "Helicopter"...ja, även om man till en början saknar skramlet lite, framgår rätt snart vilken fantastisk samling låtar det handlar om! "Microcastle" var bara "början", det här är ett band som vi kommer att få leva länge med.



Zola Jesus - Stridulum II

Zola Jesus

Nika Roza Danilova (mer känd som Zola Jesus) är bara 21 år gammal men har redan en imponerande diskografi. Utöver fjolårets fullängdare "The Spoils" samt ett antal limiterade vinyl-singlar har hon gjort underverk tillsammans med Freddy Rupert och Xiu Xiu under namnet Former Ghosts.

I år har hon inte bara hunnit med att ta examen utan även gett ut ny musik på Stridulum II".
Efter första genomlyssningen var jag faktiskt lite besviken. Jag saknade lo fi-produktionen och industri-flirtandet som fick "The Spoils" att låta som P J Harvey och Suicides elaka kärleksbarn.

Men efter att ha levt med "Stridulum II" ett tag står det klart att det är det bästa som Zola Jesus hittills har gett oss! Här är det hennes röst som står i centrum. Musiken är mer avskalad och mer dramatisk på samma gång.

"Sea talk", som vi hörde i en brusig version på singeln "Tsar Bomba" häromåret återkommer i en ny fullständigt hjärtskärande vacker version. Bara den gör "Stridulum II" till en given investering. Kolla in videon nedan.


Ni har väl förresten inte missat att Zola Jesus är på väg till våra breddgrader (i sällskap av inga mindre än kompisarna Xiu Xiu och Former Ghosts!)

2010-11-05 - Malmö, Debaser
2010-11-06 - Stockholm, Debaser
2010-11-07 - Oslo, Cafe Mono
2010-11-08 - Köpenhamn, venue tba




Holy Fuck - Red lights


Holy Fucks nya video till låten "Red lights" passar lika bra på en musikblogg som på Cute Overload. Funderar på när det är dags att lära vår inomhuskatt att köra bil. Det ser ju rätt farligt ut så det är nog bäst att vänta några år...

 

Förresten har Holy Fuck följande Skandinavien-datum inplanerade (utan några katter får man anta):

 

2010-11-09 - Garage, Oslo

2010-11-10 - Debaser, Malmö

2010-11-11 - Loppen, Köpenhamn

2010-11-12 - tba, Göteborg

2010-11-13 - Debaser, Stockholm


final muzak gillar: Afrirampo (2002 - 2010)

Afrirampo

För länge sedan skrev jag en hyllning till japanska noise-rock-duon Afrirampo. Nu har vi nåtts av den tråkiga nyheten att tokstollerskorna Oni och Pika beslutat att gå skilda vägar.

Det något kryptiska meddelande de har lämnat på sin hemsida tyder dock på att det kan finnas utrymme för återföreningar i framtiden:

"If our mother of monster say "PLAY!PLAY!together!!", then we will play"

Vi kan glädja åt oss åt att de har slutat med flaggan i topp! Minst sagt! Strax efter splittringen gav de ut sin svanesång: Dubbelmackan "We are uchu no ko". Den ultimata Afrirampo-skivan! Den mest episka och genomarbetade Afrirampo-typiska blandningen av noise, garage-rock och allmän galenskap.

Under sina åtta år hann de bland annat hunnit tunera med Sonic Youth och Acid Mothers Temple och spela på den ansedda All Tomorrow's Parties-festivalen. Lyssna, förundras och sörj att världen kommer att vara en mindre galen plats utan Afrirampo.





Ihsahn - After

Ihsahn

Det är inte utan att man tycker lite synd om Ihsahn. Trots att norrbaggen sålde sin själ till den lede med horn för många år sedan. Karln är vid blott 34 års ålder, dömd att för all framtid betraktas som en före-detting.

Det beror på musiken han gjorde med Emperor, bandet som kom att definiera norsk black metal. Han var blott tonåring när "In the nightside eclipse" släpptes. Världen hade aldrig hört något liknande: Att lyssna på den känns som att bli attackerad av en flock vargar som skjuter arga, distade istappar ur sina gap.

"After" är Ihsahns tredje soloskiva. Det är betydligt lugnare än både Emperor och Peccatum (det fullständigt olyssningsbara über-pretto-bandet han ägnade sig åt efter Emperors upplösning). Bland annat har han nämnt Radiohead som en viktig inspirationskälla. Musiken har en hel del gemensamt med Tool och Neurosis.

Det mest anmärkningsvärda är att en saxofonist (Jørgen Munkeby från Shining) tillåts frijazza loss i fyra(!) av de åtta spåren. Det fungerar helt utomordentligt och får "After" att låta hård och experimentiell likväl som melodiös och storslagen. Rekommenderas bland annat om du gillar Neurosis (och inte räds lite prog-tendenser).


Front line assembly - Millennium‏

Front line assembly

Nej, jag gick faktiskt inte och såg Front line assembly när de spelade i min stad för några dagar sedan. Trots att de var ett av mina favoritband i de sena tonåren. Viktigaste anledningen till bortprioriteringen var att jag nyligen lagt en hutlös summa på en Prince-biljett och samvetet tillät inga fler kostsamma nostalgitripper i samma lönemånad. Dessutom såg jag Front line assembly för fyra år sedan och kan bara inte föreställa mig att det hänt något omvälvande i deras värld sedan dess.

Däremot fick vetskapen om Sverige-besöket mig att ännu en gång plocka fram mina gamla Front line assembly-skivor. De har varit verksamma i över 25 år. Numer återstår endast orginalmedlemen Bill Leeb och tre stycken 20 år yngre kompmusiker. De har alltid placerat sig någonstans mittemellan Front 242s dystra macho-uppumpade version av Kraftwerks robotpop och Skinny Puppys betydligt mer komplexa lager-på-lager ljudbyggen.

Jag kom ihåg "Caustic grip" och "Tactical neural implant" som deras mästerverk men till min förvåning var det roligast att återvända till "Millennium". Skivan orsakade tumult hos bandets mer konservativa synth-publik när den släpptes 1994. Plötsligt använde Front line assembly gitarrer! Hårda distade gitarrer i mängder. I låten "Victim of a criminal" har de dessutom tagit in en rappare!

Måhända drar du reflexmässigt öronen åt dig när det pratas om att blanda hårda dansrytmer med hårda gitarrer. Det var något som många av de tyngre synth-banden experimenterade med under 90-talet och resultaten var minst sagt varierande. Frågan är om inte Front line assembly lyckades allra bäst. Det är de slagkraftiga refrängerna i kombination med den mörka, apokalyptiska ljudbilden (som fortfarande låter riktigt fräck!) som gör det så angenämt att återvända till "Millennium".



Solomon Burke - R.I.P.



En av soulmusikens största (i dubbel bemärkelse) har lämnat oss. Solomon Burke avled idag vid 70 års ålder. Han lämnar efter sig 21 barn, 90 barnbarn och en låtskatt som sträcker sig mer än 50 år bakåt i tiden.

Tack för allt Solomon! Vi hoppas att de har stora köttbullstallrikar i himlen (för svagheten för just denna maträtt sägs vara en av anledningarna till hans enorma kroppshydda).



filmtips: Skrapsår

Skrapsår

Scratches (svensk titel: Skrapsår) är namnet på den mycket vackra Tarkovskij-liknande kortfilmen som guldbagge-belönades tidigare i år.

Nu finns den 22 minuter långa filmen, signerad Gabriela Pilcher, tillgänglig
att se på Watch Awards. Glöm inte att rösta på den efteråt!

Melt Banana - Kontrapunkt, Malmö 100930

Melt Banana

Det finns bra konserter. Och så finns det konserter som man lämnar med ett stort leende på läpparna, trippandes hemåt på små moln.

Det är svårt att sätta fingret på exakt vad det är som gör Melt Banana till ett så fantastiskt live-band. Många, som likt de tre japanerna förlitar sig på effektpedaler och oväsen, har problem med att återskapa sitt sound live. För Melt Banana är situationen den omvända. Explosionen av oljud, maniska taktbyten och popharmonier blir ännu mer oemotståndlig i en knökfull klubblokal.

Likt favoritbandet Bad Brains, handlar Melt Banana om motsägelser. De förblir mer "gulliga" än "hårda" trots att deras maniskt pulserande noise-rock lätt skulle kunna passera för grindcore. Hur mycket oväsen de än trycker in i sina bångstyriga låtar blir de aldrig tillgjorda eller ens särskilt svåra.

Att se Melt Banana live är en reningsprocess och en stor fest på samma gång. Deras sound har inte förändrat särskilt mycket sedan debuten "Speak squeak creak" och måhända är det inte livsnödvändigt att skaffa alla sex fullängdarna. Däremot bör du absolut ta chansen att se dem varje gång de kommer till din stad!


hits