Årets utländska skivor 2009

Listan över årets svenska skivor 2009 hittar ni här


Sunset Rubdown
1. Sunset Rubdown - Dragonslayer
70-talets symfonirock är tillbaka. Den har iallafall påståtts vara det väldigt länge. Godspeed you! black emperor, Radiohead och Sigur Rós har i olika etapper pekats ut som fanbärare för en ny generation symfrockare. Och aldrig har det varit sant förrän nu. "Dragonslayer" har högre symf-faktor än någon skiva jag har lyssnat på daterad senare än Pink Floyds "The Wall". Den har en obegriplig ramberättelse som involverar drakar och medeltida riddare, låtlängderna drar iväg och efter bara några minuter har man tappat räkningen på alla taktbyten.

Det mest anmärkningsvärda med "Dragonslayer" är att Sunset Rubdown har lyckats maskera sin musik så den inte låter det minsta tillkrånglad eller svårtillgänglig. Man skulle faktiskt kunna missta den för att vara ganska vanlig indierock någonstans mellan Arcade Fire och David Bowies "Hunky Dory". Och den är förbaskat bra!


Former Ghosts
2. Former Ghosts - Fleur
Det här är precis så bra som man vill att det ska bli (men som det sällan blir) när ens favoritartister samarbetar! Former Ghosts består av Freddy Krupper som annars gör dyster analog synthpop under namnet This song is a mess but so am I. Till sin hjälp har han tagit Jamie Stewart från Xiu Xiu och årets myspace-under Zola Jesus.

Låtarna är avskalade och melankoliska. Freddy Krupper står själv för berättandet, poprefrängerna och de analoga syntharna. Jamie Stewart backar upp honom med sin slagverksarsenal och Zola Jesus lånar ut sin röst till de mer atmosfäriska låtarna "In Earth's palm" och "The bull and the ram". Popmusik blev varken ledsnare eller vackrare än så här 2009.


Mono
3. Mono - Hymn to the Immortal Wind
Japanska Mono har utvecklats från att vara ett Mogwai-imiterande postrock-band i mängden till att bli något helt eget. På "Hymn to the Immortal wind" tar de hjälp  av en stråkorkester och Shellac-legenden Steve Albini, vilket säger en del om hur det låter: Låtarna byggs långsamt upp för att slutligen kraschlanda i våldsamma gitarrurladdningar eller bland storslagna, svepande stråkar. Postrock blir varken svulstigare eller vackrare än så här.


Sonic Youth
4. Sonic Youth - The Eternal
År 2009 innebar ännu en lång Sonic Youth-period för min del. En anledning till det var den fantastiska klubbspelningen i Malmö i våras, en annan var "The Eternal". På sin artonde studioskiva, gör Sonic Youth precis samma sak som de gjorde på KB tidigare i år, nämligen sopar mattan med alla sina efterföljare. "The Eternal" är det bästa exemplet vi har fått på åtminstonde 10 år på hur kombinationen av punkenergi, konstnärliga ambitioner och poprefränger gör Sonic Youth till ett av planetens viktigaste band.


Antony
5. Antony & the Johnsons - The Crying light
På det stora genombrottet "I am a bird now" var Antony en ganska vanlig singer/songwriter som mest utmärktes av sin stora begåvning. På "The Crying light" märks släktskapet med konstmusik och artister som Current 93 och Baby Dee. Recensenterna var inte riktigt med på banan den här gången och tyckte han blev för pretentiös med sina abstrakta arrangemang och funderingar om efterlivet. Men lyssna en gång och det är bara att konstatera att han har gjort ännu ett mästerverk.


Current 93
6. Current 93 - Aleph at Hallucinatory Mountain
För första gången under den 25-åriga karriären backas Current 93 alias David Tibet upp av tjutande elgitarrer och mängder av feedback. Med tanke på hur bra det passar ihop med hans inlevelsefulla sång är det faktiskt märkligt att han inte har provat på det här tidigare. Det märks att han har lyssnat mycket på sentida "drone-doom-metal" som Sunn O))) och Earth. Men så fort David Tibet öppnar munnen går det inte att missta det för något annat än Current 93.


The Twilight Sad‏
7. The Twilight Sad - Forget the night ahead
Likheterna mellan The Twilight Sad och Glasvegas slutar numera inte längre vid att både James Graham och James Allen sjunger som Groundkeeper Willy. Det introverta lipandet och stämningsbyggandet hos The Twilight Sad är borta och har ersatts med mörk socialrealism och refränger som sitter som knytnävslag i ansiktet. Glasvegas har fått en bråkig, ond tvillingbror.


Animal Collective
8. Animal Collective - Merriweather post pavillion
Det är svårt att hitta ett mer kritikeromhuldat band än Animal Collective i dagsläget. När man lyssnar på "Merriweather post pavillion" är det inte svårt att förstå varför. Genom att tona ner oväsendet och skriva sina starkaste refränger någonsin med låtar som "In the flowers" och "My girls" vann de över ännu fler på sin sida. De udda arrangemangen till trots har Animal Collective nu mer gemensamt med Beach Boys än med Einstürzende Neubauten.


Moz
9. Morrissey - Years of Refusal

Nej, det är ingen ny "Vauxhall & I" och till "The Queen is dead" är det ljusår. Men att förvänta sig något annat hade liksom varit att vänta sig att Michelangelo skulle måla ett nytt nytt Sixtinskt Kapell. Morrissey återvänder till den lite hårdare rockabilly-stilen från "Your arsenal" och med låtar som "Black cloud" och "When last I spoke to Carol" kan det här mycket väl vara hans bästa skiva sen...den förra.


OOIOO
10. OOIOO - Armonico Hewa
OOIOO (med Boredoms trummis Yoshimi i spetsen) lånar tidsmaskinen från Dead can Dance och besöker 70-talets Berlin där de hänger med krautrock-banden Faust och Neu! De tar dock inte raka spåret utan åker en sväng förbi Amazonas regnskogar och plockar upp exotiska rytmer på vägen. Det är en fascinerande resa, utförd med lika mycket "musiker-duktighet" som punkattityd.


11. ISIS - Wavering radiant
ISIS kommer förmodligen alltid att få finna sig i att jämföras med (och stå i skuggan av) Neurosis, fanbärararna inom den hårdare falangen av postrock (det som ofta kallas post-metal). På "Wavering radiant" har de dock tagit ett (pyttelitet) steg bort från det monotona stämningsbyggandet och blivit mer melodiösa. Musiken rymmer fler "tekniska duktigheter" och Aaron Turners brölsång får oftare stå tillbaka för hans vanliga stämma. Som bäst blir det i den helt makalösa ångvälten "Stone to wake a serpent".


12. Der Blutharsch - Flying high
En gång i tiden brukade Der Blutharsch jämföras med Laibach. Det är svårt att föreställa sig när man lyssnar på "Flying high": Mörka postrockiga ljudkulisser byggs långsamt upp av massiva gitarrmattor, elektronik och Albin Julius monotona mässande. Ytterligare en helomvändning för Albin Julius musikaliska projekt och en riktigt lyckad sådan.


13. Dinosaur Jr - Farm
Det som är så glädjande med dagens Dinosaur Jr är, förutom att ursprungsmedlemmarna Joseph Mascis och Lou Barlow äntligen har slutit fred efter 20 års käbbel, att de osannolikt nog har nått en ny formtopp. "Beyond" var en fantastisk come-back och "Farm" är ännu vassare! Det här kan mycket väl vara den mest solida samlingen Neil Young-inspirerad "gobbaindie" Lilldinosaurien har levererat sen "Where you been".


14. The xx - XX
Årets nykomlingar var ett gäng britter, knappt torra bakom öronen, som på sin debut leverar finstämd, minimalistisk pop någonstans mellan Young Marble Giants och Marine Girls. Efter all brötig lo-fi vi har fått höra efter hypen kring Wavves och No Age blev vi återigen påminda om den inneboende kraften i en enkel poplåt.


15. ...and you will know us by the Trail of Dead - The Century of Self
I början av karriären lät ...and you will know us by the Trail of Dead som en rejält macho-uppumpad version av Sonic Youth. De har hunnit bli både äldre och mer eftertänksamma sedan dess och på "The Century of Self" förlitar sig mindre på aggressioner och mer på stämningar. Conrad Kellys keyboards tar större plats och låtarna dras ut till storslagna epics. Det är precis så här som unga, arga band åldras med värdighet!


16. A Place to bury strangers - Exploding head
A Place to bury strangers plockar russinen ur den alternativa 80-tals-kakan och blandar shoegaze-igt oväsen à My bloody Valentine med monotona postpunkiga basgångar från Joy Division. De har känsla för melodier men den största behållningen från "Exploding head" är ändå att lyssna till de fyrverkerier som Oliver Ackermann avfyrar med sina effektpedaler.


17. Arctic Monkeys - Humbug
Arctic Monkeys
var bara tonåringar när singeln "I bet you look on the dancefloor" och en myspace-sida gjorde dem till planetens mest hypade band sedan Oasis. På tredje skivan "Humbug" har de blivit lite "vuxnare" och förlitar sig mer på musiker-duktighet än på energi. Att alla medlemmar blivit långhåriga säger faktiskt en hel del om hur det låter, likaså att de produceras av Josh Hommes från stoner-legenderna Queens of the Stone Age.


18. Yeah Yeah Yeahs - It's blitz
Karen Orzolek ser fortfarande ut som en Ziggy Stardust-groupie, annars är inte mycket sig likt när det gäller Yeah Yeah Yeahs. Tempot är rejält nerdraget och gitarrerna i stor utsträckning ersatta av analoga synthar. Melodikänslan är dock intakt och med låtar som "Zero" och "Heads will roll" får de dig fortfarande att vilja dansa natten lång i knasiga kläder.


19. P J Harvey & John Parish - A woman a man walked by
P J Harvey söker sig i sällskap av multi-instrumentalisten John Parish, bakåt i sin egen diskografi. "Black hearted love" är ungefär så nära en radio-hit man kommer i P J Harvey-sammanhang. Titelspåret och "Pig will not" är det stökigaste hon har gjort sedan "Rid of me". Förmodligen är det här mest en parentes i sagan om P J Harvey. Men en förbaskat rolig sådan.


20. Alberta Cross - Broken side of time
Alberta Cross gör Neil Young-inspirerad rotrock och de har en del likheter med (i min mening väldigt överskattade) Band of Horses. De är dock betydligt röjigare och enligt mig, också betydligt roligare. "The broken side of time" är en kompetent debutskiva som för tankarna till Crazy Horse och The Raconteurs.


21. Regina Spektor - Far
Regina Spektor tar ett steg tillbaka från experimenterandet på mästerverket (och genombrottet) "Begin to hope" och på "Far" är hon enklare och mer humoristisk. Med eftertänksamma, gulliga små betraktelser som "Laughing with" och "Dance anthem from the 80s" sopar hon fortfarande mattan med sina efterföljare.


22. The Pains of being pure at heart
The Pains of being pure at heart var ett av de där banden som gjorde att det plötsligt blev sent 80-tal igen när de blandade twee-pop med shoegaze och DIY-estetik. Den självbetitlade debuten är full av oemotståndliga popdängor, lyssna exempelvis på "Young adult friction" eller "A teenager in love".


23. Grizzly Bear - Veckatimest
Om Fleet Foxes stod för den lätttrallade delen av skäggrocken så står Grizzly Bear för den mer abstrakta. "Veckatimest" är en ambitiös skiva där americana blandas med psykadeliska tongångar och doo wop-harmonier.


24. Prince - Lotusflow3r
Prince har ännu inte helt tappat förmågan att skriva fantastiska låtar. Till vår stor glädje har funkdvärgen återupptäckt sin musikaliska virtuositet och på "Lotusflow3r" gitarrsolar han det härliga till samtidigt som han levererar (numera Jehovas-anpassad snuskfri) snuskfunk med melodier (för att citera Kjell Allinge): "att trånade cykla hem med honung i mittbenan till".


25. Asobi Seksu - Hush
"Hush" hemsöker Asobi Seksu 80-talets dreampop och det går inte att förneka att de har öra för såväl refränger som stämningsbyggande. Tankar går till The Sundays och Cocteau Twins och i den underbara popdängan "Transparence", även till The Sugarcubes.


Årets svenska skivor 2009

Stay tuned för den betydligt mer omfattande listan över Årets utländska skivor 2009 som kommer alldeles snart...



1. kent - Röd
kent pratade om att de ville låta mer modernt och dansant redan för tio år sedan inför "Hagnesta Hill". Det bidde kanske riktigt så den gången men efter det psalmliknande introt på "Röd" sparkar de in dörrarna till diskoteket på en skum bakgata någonstans i forna Öst-Berlin.
 
Det låter modernt och 80-tals-retro på samma gång och tankarna går ömsom till LCD Soundsystem, ömsom till Depeche Mode, OMD eller rentav Ratata. Allra bäst är det när de blandar sin nyfunna fäbless för elektronik med sitt klassiska sound, som när "Ensamheten" efter två och en halv eftertänksam minut exploderar i en Front 242-liknande krafturladdning.
 
Så här intressant och nytänkande borde kent inte kunna låta efter att ha spelat på de stora arenorna i så många år. Men de lyckas och jag kan bara instämma i hyllningarna.


2. Skriet - Skriet

Om du någon gång har undrat hur postrock på svenska skulle kunna tänkas låta har du delvis svaret här. Skriet har vissa likheter med mer skäggigt gitarrmangel som Mogwai, men det är inte hela sanningen. Musiken som Pascal-sångaren Isak Sundström gör tillsammans med Jacob Frössén (till vardags filmregissör och hjärnan bakom den hyllade Olle Ljungström-dokumentären) är betydligt mer avskalad och finstämd. Med låtar som "Fåglarna" och "Ben & hjärtan" är det här ett fräscht tillskott i genren "rock på svenska".


3. Little Dragon - Machine dreams
Little Dragon
(frontade av José Gonzales flickvän Yukimi Nagano) gav för två år sedan ut en snygg och kompetent debutskiva. Deras hybrid av trip-hop och neo-soul lät dock ett uns för mycket café-bakgrundsmusik för att jag skulle falla handlöst. Det problemet är åtgärdat nu! På "Machine dreams" plockar de russinen ur 80-tals-kakan och man kan ana sig till spår av såväl synthpop som Princes tidiga robotfunk. Och "Blinking pigs" är mer än bara en fantastisk låttitel.


4. Jenny Wilson  - Hardships!
"Hardships!" gör Jenny Wilson sparsmakad r'n'b fylld med udda detaljer. Allt är gjort med milimeterprecision och melodierna sitter som rosa tuggummi under Converse-skorna. Med låtar som "Wooden chair" och "Like a fading rainbow" gör det här tvåbarnsmamman Jenny till ett av landets mest intressanta popartister för tillfället.


5. A Camp - Colonia
A Camp
s åtta år gamla debutskiva kan, enligt mig, mycket väl vara det bästa som Nina Persson någonsin varit inblandad i. Mycket vatten har runnit under broarna sedan dess och musiken på uppföljaren ligger en bra bit från debutens alt-country. "Colonia" är storslagen och episkt berättande med en del mycket starka låtar.

snart...

Snart kommer det fler listor på final muzak! Det börjar dra ihop sig mot de traditionsenliga årslistorna och i år blir det två skivlistor: Först en kort med svenska artister och sen en betydligt längre med utländska artister. Den med utrikeska artister kommer att vara betydligt längre för som ni vet ju är det dära Utlandet jättemycket större än Sverige.

Varför detta märkliga Grammisgalan-liknande upplägg då? Ja, för att det är min blogg och det är jag som bestämmer helt enkelt. "It's my party and I cry if I wan't to" liksom.

Som vanligt ställer det här med årslistor ett antal frågor. Kan man tävla i musik? Är det verkligen relevant att jämföra så olika artister som (spoiler!) ISIS och The Pains of being pure at Heart? På den frågan svarar vi nej, men vi gör det ändå. För att citera Håkan Hellström: "Vad skulle vi annars göra"?

Pavement!? JAAAAAAAAAAA!



Det var väl bara en tidsfråga. Efter att mer pretentiösa fanbärare för indie-rocken som My bloody Valentine och Dinosaur Jr gjort come-back skulle så även den humoristiskt lagda slacker-indien från 90-talet komma tillbaka.

Pavement
, ett av världens mest geniala band, med Stephen Malkmus: gitarrvirtuos, slacker och en av världens mest geniala frontmän (längst ner till höger på bilden), har nu återförenats. De förnekar att det skulle ha något med pengar att göra (...yeah, right) och de kommer inte att spela in något nytt material, bara turnera runt och spela hits för åldrade indie-kids.

Och de kommer till Sverige! Ja, ni hörde rätt! Stadsfestivalen Way Out West har precis avslöjat sin första bokning och det är inget mindre än lo-fi-legenderna själva. Med andra ord finns det all anledning att boka in andra helgen i augusti redan nu.

Pavement
låg dessutom bakom några av 90-talets mest geniala musikvideor...se nedan:

Cut your hair

Painted soliders

Gold soundz

00-talets skivor del 16: Blonde Redhead - Misery is a butterfly‏ (+sammanfattning)



Första gången jag hörde Blonde Redhead var i början av 00-talet. Jag bodde och pluggade i Lund och hade, för första gången i mitt då knappt 20-åriga liv, hittat ett uteställe som spelade bra musik: Blekingska Nationen. Varje fredag begav man sig dit, ofta stärkt med några tandborstglas billigt bag-in-box-tjut innanför västen, och dansade natten lång till brittisk indiepop, swindie eller något amerikanskt skrammel.

En DJ spelade något Sonic Youth-igt som föll mig i smaken. Det visade sig vara Blonde Redhead. Men det dröjde ett bra tag innan jag förstod vilken fantastisk upptäckt jag hade gjort på dansgolvet i den där sunkiga studentnationslokalen. Närmre bestämt fram till att jag flera år senare hörde "Misery is a butterfly". För min del har "Misery is a butterfly" vuxit till att bli en av de där skivorna, tillsammans med bland annat "The Queen is dead", "Disintegration" eller "Hunky Dory", som jag återkommer till när allt annat känns halvdant.

Den är, vilket titeln antyder, ingen munter historia. Inledande "Elephant woman" handlar om den ridningsolycka som var nära att ta bandets hästintresserade sångerska Kazu Makinos liv några år tidigare. På den vägen fortsätter det: Personliga tragedier och människans fulare sidor är det som avhandlas.

Hela 90-talet lät New York-trion som en mer "humorlös" och allvarlig släkting till Sonic Youth ("now that's really working hard at not smiling"). 00-talet har däremot inneburit många förändringar, från den avskalade "Melody of certain damaged lemons" till shoegaze-manglandet på "23". Inget har dock passat dem lika bra som det storslagna, Scott Walker-inspirerade retro-soundet på "Misery is a butterfly". Med låtar som "Messenger", "Melody" och "Pink love" har det italiensk-japanska underbandet gjort 00-talets bästa skiva.

lyssna/kolla:
Blonde Redhead - Melody

Blonde Redhead - Messenger



Sammanfattningsvis
Nu är min resumé över 00-talets bästa skivor slut. De skivor som också fick vara med och sammanfatta mitt 00-tal blev:
The Cure - Bloodflowers
Radiohead - Hail to the thief
Current 93 - Sleep has his house
At the Drive-In - Relationship of command
White Stripes - White blood cells
Stephen Malkmus & the Jicks - Pig Lib
Portishead - Third
Deerhoof - Friend opportunity
Asobi Seksu - Citrus
Bloc Party - Silent alarm
TV on the Radio - Dear Science,
Arcade Fire - Funeral
Björk - Vespertine
Antony & the Johnsons - I am a bird now
...och så några några bubblare


00-talets skivor del 15: Bubblare

Mina regelbundna läsare (jag vet att ni är åtminstonde fem stycken...) har kanske noterat att det bara återstår en del i min följetång 00-talets skivor. Jag har valt att inte rangordna listan i övrigt men för min del finns en solklar nummer 1. Det är den jag kommer att presentera i nästa del: 00-talets bästa skiva.

Innan dess passar jag på att lista 15 "bubblare". Det är alltså ingen av de här 15 skivorna som kommer att presenteras i nästa del men de har varit betydelsefulla för mig under det gångna decenniet och jag vill få med dem på ett hörn.

Utan inbördes rangordning...here goes:


Bright Eyes
Bright Eyes -
"Fevers and mirrors"
Det är när Conor Oberst tillåts bli som mest pretentiös och navelskådande som han kommer till sin fulla rätt. "Fevers and mirrors" är en blandning av amerikansk låtskrivartradition, neuroser och högtravande tonårspoesi. Och det är helt jävla fantastiskt!


Le Tigre
Le Tigre -
"Le Tigre"
Det här med att blanda politik och musik är ett farligt område. Väldigt få lyckas låta lika medryckande och övertygande som 90-talets Atari Teenage Riot eller 80-talets Public Enemy. Men Le Tigre (med riot grrrl-ikonen Kathleen Hanna i spetsen) lyckades på sin första skiva och hela år 2000 hoppade vi upp och ner till deras feministiska electro-queer-punk-pop.


Mogwai
Mogwai - "Rock action"
Efter att ha varit på väg att gitarrmangla sig in i ett hörn tog Mogwai hjälp av elektronik, blåsarrangemang och lät gitarristen Stuart Braithwaite sjunga på några spår. Med låtar som "2 rights make 1 wrong" och "Dial:Revenge" är resultatet bland det vackraste och mest storslagna jag hört inom 00-talets postrock.


Neurosis
Neurosis - "A sun that never sets"
När Neurosis blandade dödsmetall med ambient-musik i mitten av 90-talet blev resultatet något helt unikt. När de la till med en melodiös sida blev det...hård postrock. "A sun that never sets" är ödesmättad, stämningsfull och helt fantastisk.


Sigur Rós
Sigur Rós - ()
Om My bloody Valentine hade klätt in sina alster i svepande stråkarrangemang istället för att trycka ner taggtrådsgitarrer i halsen på folk, hade det kanske kunnat låta så här. Här lärde Sigur Rós lärde hela världen att tala "hopelandic".


Solomon Burke
Solomon Burke - "Don't give up on me"
"Don't give up on me" framför Solomon Burke nyskrivna låtar av minst sagt etablerade namn som Tom Waits, Elvis Costello, Joe Henry och Bob Dylan. I fel händer hade det kunnat bli hur trist och sentimentalt som helst, istället blev det en oväntad höjdpunkt på karriären med en åldrad soulman som sjunger så vackert han bara kan. 


Josh Rouse
Josh Rouse - "Nashville"
Poporienterade singer/songwriter Josh Rouse förvaltar den amerikanska låtskrivartraditionen. Samtidigt undgår det knappast att hans favoritband under uppväxttiden var The Smiths och The Cure. Redan vid första lyssningen sitter "Nashville" som en varm snuttefilt i öronen.


kent
kent - "Du & jag, Döden"
Det har aldrig varit mer uppenbart än här vilken betydelse The Cure har haft för kent. Det här är en svensk "Disintegration". Svårmodig arenarock på svenska blir inte mycket bättre. 


Boris
Boris - "Pink"
De stenhårda japanerna blandade in spår av shoegaze och drones i sin primitiva stoner-rock. "Pink" innebar ett välförtjänt genombrott även i västerländska indie-världen och gjorde Boris till just det där bandet som både Arcade Fire-fans och Motörhead-diggare kan älska.


Deerhunter
Deerhunter - "Microcastle"
Oändligt många rockband har sökt nya vägar att blanda popmelodier med oväsen och konstnärliga ambitioner allt sedan Sonic Youths glansdagar. Väldigt få lyckas så bra som Deerhunter: Långsamt malande, massiva ljudväggar som bär spår av såväl kraut som shoegaze men också en melodiös sida som för tankarna till tidiga R.E.M.


Yo La Tengo
Yo La Tengo - "And then nothing turned itself inside-out"
Det blir jämnt skägg mellan den här och 1997 års "I can hear the heart beating as one" när man väljer Yo La Tengos största stund. De hanterar det vackra och stämningsfulla lika självklart som Sonic Youth-pastischerna.
 

...Trail of Dead
...and you will know us by the Trail of Dead - "Source, tags and codes"
I början av decenniet var ...Trail of Dead ett av planetens hetaste band. När man lyssnar på "Source, tags and codes" är det inte svårt att förstå varför. Varenda refräng sitter som ett knytnävslag i solar plexus när de korsar Sonic Youth med Mission of Burma.


Xiu Xiu
Xiu Xiu - "Fabulous muscles"
Med stor inlevelse sjunger Jamie Stewart om all världens elände. "Fabulous muscles" är en sörja av krig, självmord och sexuella övergrepp. De flesta dagar är den för påträngande och svartsynt för att man ska orka ha med den att göra men när den verkligen behövs, räddar den liv.


CocoRosie
CocoRosie - "Noah's ark"
CocoRosies musik lever i ett drömskt Tim Burton-land och skulle kunna liknas vid uråldriga amerikanska folkvisor uppspelade på en gammal transistorradio och tillskruvade genom ett modernt laptop-filter. "Noah's ark" är introvert och knepig men alltid inbjudande. Det är musik som låter som varma sommardagar på landsbygden och känns som att bli inlindad i en rutig filt och serveras varm choklad ur en gul termos.


Godspeed you! black emperor 
Godspeed you! black emperor - "Lift yr skinny fists like antennas unto heaven"
Avsomnade GY!BE må ha författat politiska manifest och haft en notoriskt kompromisslös hållning gentemot musikbranchen. Deras instrumentala postrock hade dock inga andra mål än, vilket titeln antyder, att lyfta lyssnaren högt upp över molnen. Låtlängderna manglas iväg och arrangemangen är de största och mest storslagna vi överhuvudtaget träffat på inom det här decenniets indierock. More is more helt enkelt.


Och vem som gjorde allra bäst ifrån sig under 00-talet får ni veta i nästa del...

Alberta Cross i Malmö 091204



Den fantastiska konsertveckan (tre efterlängtade spelningar på lika många dagar), avslutades för min del med Alberta Cross på Debaser. Först ut var en svensk singer/songwriter vid namn Tarantula Waltz. Jag var bekant med namnet sedan tidigare då min flickvän lagt några goda ord efter att ha sett honom förbanda åt Christian Kjellvander.

Att öppna för ett rockband inför en fredagsfirande publik torde vara en desto svårare uppgift för en mollstämd singer/songwriter. Något i den kortvuxne mannens inlevelsefulla sång får mig dock att fastna och jag kommer mig inte för att beställa första fredagsölen förrän efter han har slutat, vilket torde vara ett kvalitetstecken om något.

Kvällens huvudakt Alberta Cross kommer från New York och gav för några månader sedan ut sin debutskiva "The broken side of time". Det handlar om Neil Young-inspirerad rotrock och de har en del likheter med (i min mening väldigt överskattade) Band of Horses. Alberta Cross är dock betydligt röjigare och enligt mig, betydligt roligare. När de kör sin bästa låt "Leave us and forgive us" går mina tankar först till Crazy Horse och sen till Raconteurs, vilket ju alltid är positivt.

Det är Alberta Cross första Sverige-spelning någonsin, vilket känns än mer familjärt i och med att sångaren Petter Ericson Stakee (som har svenskt påbrå) kör allt mellansnack på svenska (med rejäl brytning). Släktskapet med Sverige är också enda förklaringen jag finner till bristen av skägg på scenen (endast två av fem bandmedlemmar bär någon form av ansiktsbehåring). För är det något band som personifierar uttrycket skäggrock, så är det Alberta Cross.

Alberta Cross på myspace

Anna Ternheim i Malmö 091203‏



Jag har sett Anna Ternheim ensam på scen en gång tidigare. Det var för lite drygt fyra år sedan som förband till kent under deras påkostade tältturné. Hon satt vid sitt piano med ryggen mot publiken genom hela sitt set.

Kanske berodde det på hennes berycktade scenskräck men hursom är inte kents otympliga tält idealmiljön för en lågmäld singer/songwriter. Däremot har jag svårt att tänka mig en mer passande lokal än Victoriateatern. Det var första gången jag besökte någon av deras picnic-konserter (ett väldigt trevligt koncept!) och jag kan knappast tänka mig något bättre sammanhang för Anna Ternheim: I en intim lokal framför en intresserad, sittande publik.

För det mesta är Anna ensam med ett piano eller med en gitarr. Några gånger, bland annat i "My heart still beats for you" och hennes version av "China girl" smyger sig några enkla förinspelade slingor in. I en ny låt tar hon hjälp av hatobjektet från musiklektionerna: metronomen. Som mest avskalat blir det när hon gör en à cappella-version av "Let it rain", bästa låten från fjorårets "Leaving on a Mayday". Det är ingen tvekan om att hennes avskalade sånger håller för de än mer minimala arrangemangen och hon verkar, att döma av  mellansnacket, trivas riktigt bra.

Anna Ternheim har inte någon aktuell skiva i bagaget och kan därför fritt plocka russinen ur diskografin, vilket gör det extra roligt. Jag får höra flera "otippade" favoriter som "Tribute to Linn", "No subtle men" och "Halfway to fivepoint". Desto mer väntat är det att hon gör covern på "Shoreline" och det finns ingen som helst anledning att pensionera den: Om jag hade gjort en lista över världshistoriens bästa covers hade den tveklöst kvalat in, någonstans efter Johnny Cashs version av "Hurt".

Att jag vid ett tillfälle hör någon sitta och snyfta högljutt på raden bakom, känns inte ett dugg förvånande. Det är precis den typen av konsert.

Wavves i Malmö 091202‏



Det krävdes bara en finanskris och en uttråkad 22-årig slacker för att lo-fi skulle bli angeläget igen. För bara drygt ett år sedan blev Nathan Williams (aka Wavves) stjärna över en natt tack vare låten "So bored", en lika skramlig som lätt-trallad hyllning(?) till slackerlivet. Någon med för mycket fritid (närmre bestämt Kevin De Broux från bandet Pink Reason) ordvitsade fram genrebenämningen shitgaze (eller var det Arne Hegerfors?) och Wavves blev genrens fanbärare. Men det går helt utmärkt att kalla det lo-fi: Gillar du gitarrer, oväsen och väldigt enkla poprefränger i kombination så gillar du Wavves.

Men framgångssagan var på väg att få ett slut redan i somras. Den Europa-turné som Nathan (förstärkt av trummis + basist) är ute på nu skulle egentligen ha genomförts för ett halvår sedan men ställdes in efter en katastrofal spelning på spanska Primavera-festivalen (för övrigt Wavves första Europa-spelning). En jetlaggad Nathan gjorde sig ovän med sin trummis på scen, passade på att förolämpa publiken och lyckades inte genomföra en fullständig låt. Efteråt skyllde Nathan på att han hade ätit för mycket knark.

Lyckligtvis märktes inget av det där under gårdagens Malmö-spelning. Wavves har gjort en ordentlig uppryckning sedan dess vare sig det beror på om Nathan äter mindre knark nuförtiden eller om han bara har tagit sig i kragen.

Kanske beror det på att den minimala gitarr/trummis-sättningen från skivorna är utökad med en basist. Eller på att Nathan sjunger med sin vanliga röst utan reverb, men jag kan inte låta bli att tänka på Nirvana. Den allra första inkarnationen av Nirvana, som de lät på "Bleach", innan Butch Vigs slicka produktion gjorde dem till världens största arenarockband. Banden liknar dessutom varandra i sin oborstade slacker-framtoning (även om Nathan och hans vänner verkar betydligt gladare).

Wavves spelar i 40 minuter vilket är alldeles lagom för den här typen av högenergisk (men nyansfattig) skrammelpop. De avverkar stora delar av årets "Wavvves" och kör en hel del nytt material. Bland höjdpunkterna hör "Weed demon", "So bored" (som framkallar i särklass störst publikrespons) och avslutande "No hope, kids" som på ett mycket snyggt sätt förlängs med några extra minuters manglande (nästan prog-varning, killar!). Det här bandet ska helt enkelt upplevas live!

jag har skrivit om Wavves tidigare...

Wavves på myspace

00-talets skivor del 14: Antony & the Johnsons - I am a bird now



Det mesta som finns att säga om "I am a bird now" är redan sagt: Om den åldrade transvestiten Antony Hegarty som sjunger så vackert att han får medelålders rockkritiker att fälla tårar i ölen. Att han har fått så stort genomslag är inte ett dugg förvånande. Det är däremot förvånande att det skulle ta så lång tid för världen att upptäcka Antony.

Ingen trodde på "I am a bird now". Ryktet säger att när Antony väl var klar med de påkostade inspelningarna var han så desperat med att få någon att ge ut skivan att han till och med övervägde att tecka ett sponsorsavtal med en cigaretttillverkare. Nio månader senare belönades han med det prestigefyllda Mercury Music Prize.

Måhända kan det ta ett litet tag att vänja sig hans säregna Nina Simone-lika röst. Utöver det kan inget hos "I am a bird now" betraktas som särskilt svårtillgängligt. Med låtar som "You are my sister", "Hope there's someone" och "Spiralling" placerar sig Antony i rakt nedstigande led från en ung David Bowie, som en traditionell låtskrivare med kärlek till det teatrala. Och han förvaltar traditionen väl: Låtskrivare av Antonys kaliber växer inte på träd.

Fyra år senare, efter att äntligen ha fått sitt erkännande, skulle Antony komma att leva ut sin konstnärliga sida lite mer på "The Crying light". Resultatet var ytterligare ett mästerverk men inte riktigt lika många var med på noterna den gången.

final muzak gillar: Zola Jesus



För ett tag sen utnämnde jag de brittiska ynglingarna i The xx till årets nykomlingar. När jag nu lyssnar på Zola Jesus debutskiva "The Spoils" inser jag att det kan ha varit förhastat. Blott 20 år gamla Zola Jesus, eller Nika Roza Danilova som hon egentligen heter, sjunger med en röst någonstans mellan P J Harvey och Diamanda Galas till enkla, metalliskt klingande trummaskiner och analoga synthar som för tankarna till Suicide. Det är diffus och stämningsfull musik med hårt utpräglad DIY-estetik och mörk, gotisk atmosfär à Bauhaus eller Siouxsie & the Banshees"The Spoils" är som gjord för de allra skummaste hamnkvarteren framåt småtimmarna. Lyssna på (och kolla in den väldigt snygga lågbudgetvideon!) till "Clay bodies" härnedan.

lyssna/kolla:
Zola Jesus - Clay bodies

Zola Jesus på myspace

hits