kinesisk riot grrrl

kines! kines! kines!

Hang on the Box

Peking-baserade Hang on the Box räknas som den första kinesiska riot grrrl-konstellationen. de är även det första kinesiska rockbandet som öht har fått någon uppmärksamhet utanför hemlandet. Hang on the Box bildades 1998, när de tre medlemmarna endast var 16 år gamla. deras stora förebilder var Bikini Kill och det japanska kultbandet Lolita no 18. de fick snabbt mycket uppmärksamhet utanför hemlandet: 1999 hamnade de på omslaget av amerikanska Newsweek. men uppmärksamheten handlade egentligen mest om det otroliga i att en kinesisk riot grrrl-akt öht existerade: det tog liksom 40 år innan någon började ifrågasätta rockmusikens rigida könsroller i västvärlden, så att samma utveckling bara skulle ta 13 år i det stora landet i öst (rockmusik har officiellt bara existerat sedan 1985 i Kina) förefaller kanske anmärkningsvärt. lyssnar man idag på bandets tidiga inspelningar (som bland annat finns representerade på deras fullängdsdebut "Yellow banana" från 2000) så låter de precis som några 16-åriga kinespunkare som varken kan hantera sina instrument eller det engelska språket men desperat vill låta som Bikini Kill. det låter med andra ord för jävligt.



måhända har det med den kinesiska arbetsmoralen att göra men det tempo som Hang on the Box har utvecklats i sedan dess har ytterst få motsvarigheter bland västerländska artister. sedan 1998 har de gått från en väldigt medioker imitation av västerländsk punk till alldeles lysande melodiös punkpop (på andra skivan "Di di di") och därifrån till något alldeles eget. det enklaste sättet att förälska sig totalt i Hang on the Box är att gå in på deras hemsida (
http://www.hangonthebox.net) och lyssna på de nya spåren "Shanghai" och "Rollercoaster". de heta kinesiskorna tycks konsumera västerländsk alternativkultur i samma tempo som ett tjugotal Wire-läsare utrustade med iPods (på deras hemsida nämns bland väldigt mycket annat Throbbing Gristle, TV on the Radio, Konono no 1, Sun Ra och Guru Guru som förebilder). och det senaste som Pekings hipsters snöat in på är tysk krautrock från tidigt 70-tal. på nämnda spåren "Rollercoaster" och "Shanghai" förenar de riot grrrl med krautrock på ett sätt som aldrig gjorts förr. det är meditativt och storslaget. samtidigt är det väldigt melodiskt och rymmer de obligatorisa, utmärkande Kathleen Hanna-skriken. i synnerhet "Rollercoaster" är totalt hänförande och hör till något av det bästa jag hört i år.



Hang on the Box är för närvarande i studion i Peking tillsammans med ingen mindre än självaste Blixa Bargeld(!) och mycket talar för att deras kommande tredje fullängdare kan bli hur bra som helst. men det kostar på att våga utmana i sitt hemland: 2003 gjorde Hang on the Box, som första kinesisk akt, en USA-turné tillsammans med ett annat kinesiskt punkband vid namn Brain Damage. i samma veva var det tänkt att de skulle göra ett antal spelningar i Europa men deras visum drogs in i sista stund av den kinesiska regimen som ansåg att de "inte var lämpliga representanter för kinesisk kultur". med västerländska mått finns det absolut ingenting som kan uppfattas som ett endast dugg provocerande hos Hang on the Box, tvärtom förefaller många av deras tidiga försök att låta arga, som väldigt gulliga. att en kulturkonservativ regim som skyr rockmusik uppfattar dem som något av ett hot är däremot enklare att förstå: ämnen som avhandlas i deras texter (skrivna på VÄLDIGT knackig engelska) är bland annat sexuell frigörelse, droger och västvärldens handel med prostituerade från Shanghai. och när man inser att Hang on the Box är ett band som fortsätter kämpa trots att de aktivt motarbetas av den kinesiska regimen. plötsligt framstår all västerländska punken som väldigt konform och ofarlig.



om man vill botanisera bland Hang on the Box tidigare material finns det två samlingar tillgängliga: en avsedd för den europeiska marknaden vid namn "For every punk bitch arsehole" och en vid namn "Foxy lady" som egentligen bara är släppt i Kina men som finns tillgänglig för en billig peng via ebay. "Foxy lady" är den klart bättre av de båda. förutom att den innehåller nyinspelade (och lyssningsbara) versioner av ett antal tidiga låtar så visar den också upp  mångfalden i deras material: här finns bland annat några trip hop-inspirerade spår från 2003. hursom är det mycket som talar för att det är på den kommande tredje skivan det verkligen kommer att ske. jag har också en dröm om att någon gång få se dem live, men så länge man inte beger sig till det stora landet i öst lär det förbli just en dröm. kan ingen ansvarskännande konsertbokare smuggla ut dem från Kina?



lyssna!/kolla!


videon till Di di di:
http://www.youtube.com/watch?v=Gl7v4LL3rsU


Now I wanna say apologies to you (+ klipp från USA-turnén 2003):
http://www.youtube.com/watch?v=66MK9NrB_XI



lyssna!


Rollercoaster
http://www.hangonthebox.net/audio/rollercoaster.wma


Shanghai
http://www.hangonthebox.net/audio/shanghai.wma



HOTBs hemsida:
http://www.hangonthebox.net


HOTBs myspace:
http://www.myspace.com/beijinghangonthebox



kines!

WHITE
Shen Jing (trummis och keyboardist i tidigare nämnda Hang on the Box) har även ett sidoprojekt där hon gör betydligt mer experimentiell musik. WHITE är en noise-duo som förutom Shen omfattar gitarristen i kinesiska post-punk-akten Car sick cars. de ser båda ut som JC-modeller men gör ändå musik som är skäggigare än Nurse with Wounds samlade back-catalogue. för närvarande är WHITE i studion i Peking och för oväsen tillsammans med ingen mindre än självaste Blixa Bargeld(!). deras första demo "First Live!!!" finns att ladda ner på den här adressen:
http://www.kuaikuai.org/sandbox/jeffhardy/WHITE/First%20Live!!!/


bortse från den knackiga produktionen och här finns en hel del att hämta. det är fråga om noise/industri-ambient som är suggestiv och hypnotisk snarare än våldsam och innehåller tydliga drag av krautrock såväl som kinesisk folkmusik (även om det är mer uppenbart på senare inspelningar). slagverken har en väldigt framträdande roll och jag kan tänka mig att även folk som gillar Sonic Youths SYR-plattor skulle kunna gilla WHITE. (men börja med att kolla upp Hang on the Box, vetja!)


Yeah Yeah Yeahs - Tell me what rockers to swallow (dvd)

show your blogg!

ska man ställa in ett band från 2000-talet i en museimonter så är det Yeah Yeah Yeahs. bandet personifierar det tidiga 2000-talet som få. inte musikaliskt: på det planet har de, synnerligen på senare tid, varit ganska tidlösa. snarare estetiskt och attitydmässigt. förutom att de ser ut som alla musikrecensenter tyckte ett rockband skulle se ut år 2003, fast såklart mycket coolare, så har de ett förhållningssätt till rockhistorien som känns igen hos band som Deee-Lite eller B-52's (för att ta två uppenbara exempel) under 80-talet och som var omöjligt under 90-talet: det kärleksfullt ironiska. i deras turné-merchandise har det bland annat ingått en tischa med texten "punk rock merchandise" och en YYYs-handväska med spetsar och kedjor. att göra något sådant under 90-talet, när det på allvar diskuterades huruvida det var ok att lyssna på Jon Spencer Blues Explosion trots att herr Spencer hade fräckheten att lira punk/blues och klä sig som en luffare, trots att han kom från en överklassfamilj, vilket inte gjorde honom "äkta", hade varit att be om spö på öppen gata. de som ogillar YYYs gör det oftast för att de är medelklasskids som lirar menlös rock och inte drar sig för att använda billiga sexanspelningar. och det är precis vad de gör på den här live-dvdn. i lite drygt en timme och en kvart. och det är precis hur sjutusan underhållande som helst. förutom en konsert inspelad i San Fransisco 2004 får man samtliga videor från "Fever to tell" (videon till "Y Control" måste vara något av det mest romantiskt dekadenta som överhuvudtaget spelats in under 2000-talet) plus några bonusspår. allt som allt lirar de sex tidigare outgivna låtar (däribland en mycket vacker tidig version av "Cheated hearts"). med andra ord är det här rena julafton för YYYs-besatta. och även för de som inte är fullt så besatta. köp köp köp!

betyg: 9/10

hits