final muzak gillar: CocoRosie (del 2)

CocoRosie

När jag pratade med ena CocoRosie-syrran Sierra Casady passade jag på att fråga henne om en av mina personliga CocoRosie-favoritlåtar. "Dizzy dog", en mycket vacker låt som de spelade när jag såg dem under "Noah's ark"-turnén 2005.

Eftersom jag såg dem i både Malmö och Köpenhamn det året fick jag höra den två gånger. Andra gången var jag var nära på att ta till lipen. Efter lite internet-letande hittade jag till slut låten på en konsertupptagning från München.

Jag minns att en anledning till min besvikelse över "The adventures of Ghosthorse & Stillborn" var att jag hade hoppats på att "Dizzy dog" skulle vara med istället för den där fjantiga visan om att alla vill åka till Japan (obegripligt nog deras största hit). Och nej, den är inte med på "Grey oceans" heller.

Sierra blev dock rejält förvånad över min fråga ("...did you say Dizzy dog?!"). Det visar sig att de endast har framfört den låten totalt fem gånger live (rena turen att jag lyckades pricka in två av dem alltså). Sedan dess har den legat i en byrålåda och samlat damm. Hon lovade dock att överväga att plocka fram den igen.

lyssna:
CocoRosie - Dizzy dog (live)


Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits