Mono i Köpenhamn 090330
Japanska Mono är mina personliga favoriter inom den numera något avsomnade postrock-genren. Det som skiljer dem från annan traditionell, instrumental postrock som Mogwai eller Explosions in the Sky är att de drar något mer åt shoegaze-hållet.
Mono har aldrig nått upp i riktigt samma klass som Mogwai när de är som bäst ("My father, my king" eller "Helicon 1"). Däremot har de tystlåtna japanerna en skyhög lägstanivå. Faktum är att de har hållit så jämn kvalitet under sina tio verksamma år att jag har svårt att välja en favorit ur deras nu fem album starka diskografi.
Dessutom har jag alltid uppfattat dem som väldigt sympatiska: Första gången jag såg dem live tog "frontfiguren" och gitarristen Takaakira "Taka" Goto av sin gitarr och bockade(!) efter varje låt. Vem har sagt att rockmusiker inte kan vara väluppfostrade?
Under konserten i Köpenhamn spelade de större delen av årets "Hymn to the Immortal Wind". Skivan är det mest storslagna och episka de har gjort. Precis som på de två föregångarna har de tagit hjälp av en symfoniorkester och Shellac-legenden Steve Albini, vilket säger en del om hur det låter: Låtarna byggs långsamt upp för att slutligen kraschlanda i våldsamma gitarrurladdningar eller bland storslagna, svepande stråkar.
Det mest slående med att se dem live är, utöver hur samspelta de hunnit bli, hur väl de lyckas återskapa musiken med endast tre män och en kvinna i sättningen. De förlitar sig mycket på effektpedaler och det tycks inte vara någon hejd på hur mycket ljud de kan få ur blott två gitarrer.
Under det dramatiska slutet i "Pure as snow" slänger Taka slänger ifrån sig sin gitarr och kastar sig på golvet för att gå loss på sina effektpedaler. Det är nog för att få hjärtat att fastna i halsgropen på vilken skotittare som helst!
Mono på myspace
Antony & the Johnsons i Köpenhamn 090326
Jag räknar Antony & the Johnsons besök i den danska huvudstaden 2006 som en av de största konsertupplevelser jag har haft under min livstid. Någonstans däruppe med Björk och Stephen Malkmus. Så när Antony (som levererat årets bästa skiva so far med "The Crying light") återvänder till samma lokal tre år senare är det kanske inte riktigt lika storartat. Men nästan.
Det märks att han är i något sämre form än för tre år sen, både vad gäller rösten och konditionen. Och konserten inleds med ett märkligt, långdraget performance art-stycke som slår an tonen på ett lite onödigt pretentiöst sätt. Men i övrigt har jag absolut inget att klaga på.
Som väntat ligger tyngdpunkten på fantastiska "The Crying light". Största publikreaktion möter dock "hitlåtarna" från förra skivan ("You are my sister", "Fistful of love" och den fantastiska avslutningen "Hope there's someone"). Något oväntat också b-sidan "Shake that devil". Antonys scenpersonlighet är lika karismatisk och humoristisk som vanligt och han har, vad som mycket väl kan vara den mest disciplinerade konsertpublik jag någonsin sett: När Antony sjunger är publiken knäpptyst!
I sommar är han en av huvudattraktionerna på Way Out West och allt talar för att även det kommer bli storartat!
Antony & the Johnsons på myspace
Wavves
Bakom namnet Wavves döljer sig Nathan Williams, en 22-årig skateboard-åkande slacker från Californien. Med enkla medel gör han punkig, pollenberusad noise-pop som låter som om någon hade stoppat The Vaselines och The Ramones i en cementblandare. På kort tid har han levererat två självbetitlade skivor där han gör allt det som No Age gjorde på sin hyllade "Nouns" häromåret. Fast förbaskat mycket roligare!
Wavves använder sig av samma minimala sättning som No Age: trummor, gitarr och effektpedaler. Men han drar DIY-estetiken ett par steg längre. Ingen kan anklaga "Nouns" för att vara polerad men i jämförelse med Nathans skramliga heminspelningar är den Michael Bolton. Och då No Age ibland tenderar att låta väl mycket som My bloody Valentine utan melodier så har Nathan fingertoppskänsla för popmelodier. Under allt skrammel finns här pollenberusade naiva, poprefränger som hämtade från Daniel Johnstons anteckningsblock och underbart pubertala texter om småstadstristess. Jag ser redan fram emot att höra mer från Wavves.
Wavves på myspace
Experimental Dental School ger ut ny skiva...som kostar gratis!
Experimental Dental School är en amerikansk-japansk noisepop-duo i samma skola som Deerhoof, The Mae Shi och Volcano! I fjor gav de ut den bångstyriga och mycket skickligt iscensatta "Jane Doe loves me". Det kom att bli ett av 2008 års mest spännande och infallsrika album och kvalade in på tionde plats på final muzaks årslista.
I morse kom nyheten att de, trots idogt turnerande, redan är färdiga med uppföljaren "Forest Field". Och de har gjort en Radiohead! Hela härligheten finns tillgänglig för nedladdning gratis(!) på deras hemsida. Den godhjärtade och givmilde noisepop-älskaren kan därefter göra en Paypal-donering till bandet på valfri summa.
Det är ett synnerligen vågat drag från ett band som knappt kan livnära sig på sin musik. Förhoppningsvis innebär det att fler får upp ögonen för den hårt arbetande och vansinnigt underskattade noisepop-duon, då de verkligen förtjänar det.
Första hastiga genomlyssningen av "Forest field" bådar gott: det märks att det är första inspelningen med Experimental Dental School sedan banduppsättning krympte till en duo. Det är inte fråga om samma "ljudattack" som på "Jane Doe loves me" utan mer återhållsamt och suggestivt. Återigen är jag hooked redan efter första lyssningen.
Ladda ner "Forest Field"
Mer om Experimental Dental School
Danko Jones i Malmö 090312
att se Danko Jones live är lite som att se om Monthy Python & the Holy Grail för sjunde gången. man vet man får, det kräver ingen större tankeverksamhet och det är sjujävelns underhållande!
kanadensiska "Sverige-vännerna" Danko Jones är för det första, andra och tredje en fenomenal live-akt. energin, närvaron och självsäkerheten som de utstrålar på scen har liksom inte riktigt fastnat på skiva. närmst kom de på 2003 års lysande "We sweat blood", där de för första gången blickar bort från den ultraprimitiva Ramones-rock som blivit deras kännetecken. där lyckas de låta lite hårdare, lite snyggare och lite mer catchy på en och samma gång.
sedan dess har de haft problem med att förnya sig. efterföljarna "Never too loud" och "Sleep is the enemy" är mer polerade och hämtar ännu mer intryck från den "klassiska" hårdrock som Danko är uppvuxen med. det är absolut inte dåligt, bara lite småtråkigt och väl tamt för att komma från ett band som en gång i tiden gav oss singlar som "Samuel Sin" och "Cadillac".
skivköparna har svikit Danko Jones i samma takt. "Never too loud" fick inte ens USA-distribution på grund av för låga försäljningssiffror. deras live-framträdande har dock inte avtagit i popularitet då de fortfarande spelar för fulla hus. som störst är de i Skandinavien och med en hastigt hophafsad b-sidesamling som enda alibi är de nu ute på en obegripligt omfattande Skandinavien-turné. allsköns svenska orter som Huskvarna, Halmstad, Skellefteå med mera som vanligtvis inte är bortskämda vad gäller konsertutbud, föräras med spelningar.
gårdagens spelning var deras tolfte besök på KB sedan starten i slutet av 90-talet. något som är särskilt roligt med den här turnén är att de spelar personliga favoriter från hela karriären. några låtar från b-side-samlingen avverkas pliktskyldigt i början innan det sparkar igång på allvar med "Play the blues". och publikfrieriet vet inga gränser: Danko, som är något av en virtuos vad gäller mellansnack, inleder med att tala om för oss hur vansinnigt coola vi alla är som går på konsert på en vardag utan att bry oss om ifall vi måste gå upp tidigt till jobbet dagen efter. hjärndöd rock 'n' roll blir inte mycket roligare än så här!
Danko Jones på myspace
facit
1...
The Mae Shi
De kommer från Californien och spelar noise-pop i samma skola som Deerhoof där det så att säga är tillkrånglat och melodiöst på samma gång. Den som vill höra några av fjorårets mest oemotståndliga rundgångsmarinerade refränger rekommenderas kolla upp skivan "HLYYH".
Run to your grave
2...
Talulah Gosh
De blandade punkskrammel med girl-group-harmonier och drog DIY-estetiken ett steg längre än alla andra. Musikstilen twee var född. Efter att de tröttnat på att vara väldigt väldigt lo-fi gick några av dem vidare till Heavenly. Och resten är som man brukar säga: 90-tals-indiepop-historia. Allt som de lämnade efter sig under sin korta existens (1985-1988) finns med på samlingen "Backwash".
Talulah Gosh
3...
Melt Banana
De stora ikonerna inom japansk noise-rock, jämte Boredoms, har byggt sin karriär på att spela väldigt, väldigt snabbt, använda effektpedaler in absurdum och ge sina låtar vansinnigt coola nonsenstitlar som "Tapir flown away". Den nyfikne rekommenderas börja med mästerverket "Cell-scape" från 2003.
Sick zip everywhere
4...
Josh Rouse
Poporienterad singer/songwriter som kommer från Nebraska och förvaltar den amerikanska låtskrivartraditionen. Samtidigt som det knappast undgår att hans två favoritband under uppväxttiden var The Smiths och The Cure. Lyssna på fantastiska "Nashville" från 2004.
Winter in the Hamptons
5...
Glasvegas
Inte sedan britpopens glansdagar har väl ett band från de brittiska öarna hyllats så unisont av både publik och kritiker. Och för Glasvegas var det välförtjänt, det är svårt att värja sig för deras korsning mellan The Jesus & Mary Chain och brittisk socialrealism.
Daddy's gone
6...
Ruins
Ruins har, med geniet Yoshida Tatsuya i spetsen, fört ett sjujävelns oväsen med endast bas och trummor i snart 20 år. Målet var att kombinera punkens aggressivitet med prog-rockens musikalitet och västerländska band som Lightning Bolt och Hella har följt i deras fotspår. Börja med mästerverket "Hyderomastgroningem" från 1995.
3 songs, Tokyo 2002
7...
Aimee Mann
Det var med det fantastiska soundtracket till P T Andersons film "Magnolia" som världen fick upp ögonen för Aimee Mann. Och sedan dess är det den musikaliska sfären hon har befunnit sig i, där pianot och cynismerna står i centrum.
Save me