Antony & the Johnsons i Köpenhamn 090326



Jag räknar Antony & the Johnsons besök i den danska huvudstaden 2006 som en av de största  konsertupplevelser jag har haft under min livstid. Någonstans däruppe med Björk och Stephen Malkmus. Så när Antony (som levererat årets bästa skiva so far med "The Crying light") återvänder till samma lokal tre år senare är det kanske inte riktigt lika storartat. Men nästan.


Det märks att han är i något sämre form än för tre år sen, både vad gäller rösten och konditionen. Och konserten inleds med ett märkligt, långdraget performance art-stycke som slår an tonen på ett lite onödigt pretentiöst sätt. Men i övrigt har jag absolut inget att klaga på.


Som väntat ligger tyngdpunkten på fantastiska "The Crying light". Största publikreaktion möter dock "hitlåtarna" från förra skivan ("You are my sister", "Fistful of love" och den fantastiska avslutningen "Hope there's someone"). Något oväntat också b-sidan "Shake that devil". Antonys scenpersonlighet är lika karismatisk och humoristisk som vanligt och han har, vad som mycket väl kan vara den mest disciplinerade konsertpublik jag någonsin sett: När Antony sjunger är publiken knäpptyst!

I sommar är han en av  huvudattraktionerna på Way Out West och allt talar för att även det kommer bli storartat!

Antony & the Johnsons på myspace


Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits