Front line assembly - Millennium‏

Front line assembly

Nej, jag gick faktiskt inte och såg Front line assembly när de spelade i min stad för några dagar sedan. Trots att de var ett av mina favoritband i de sena tonåren. Viktigaste anledningen till bortprioriteringen var att jag nyligen lagt en hutlös summa på en Prince-biljett och samvetet tillät inga fler kostsamma nostalgitripper i samma lönemånad. Dessutom såg jag Front line assembly för fyra år sedan och kan bara inte föreställa mig att det hänt något omvälvande i deras värld sedan dess.

Däremot fick vetskapen om Sverige-besöket mig att ännu en gång plocka fram mina gamla Front line assembly-skivor. De har varit verksamma i över 25 år. Numer återstår endast orginalmedlemen Bill Leeb och tre stycken 20 år yngre kompmusiker. De har alltid placerat sig någonstans mittemellan Front 242s dystra macho-uppumpade version av Kraftwerks robotpop och Skinny Puppys betydligt mer komplexa lager-på-lager ljudbyggen.

Jag kom ihåg "Caustic grip" och "Tactical neural implant" som deras mästerverk men till min förvåning var det roligast att återvända till "Millennium". Skivan orsakade tumult hos bandets mer konservativa synth-publik när den släpptes 1994. Plötsligt använde Front line assembly gitarrer! Hårda distade gitarrer i mängder. I låten "Victim of a criminal" har de dessutom tagit in en rappare!

Måhända drar du reflexmässigt öronen åt dig när det pratas om att blanda hårda dansrytmer med hårda gitarrer. Det var något som många av de tyngre synth-banden experimenterade med under 90-talet och resultaten var minst sagt varierande. Frågan är om inte Front line assembly lyckades allra bäst. Det är de slagkraftiga refrängerna i kombination med den mörka, apokalyptiska ljudbilden (som fortfarande låter riktigt fräck!) som gör det så angenämt att återvända till "Millennium".



Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits