Blonde Redhead!? YEAH!‏

Blonde Redhead

Ni som har följt min blogg ett tag vet att Blonde Redhead hör bland de ting som jag håller främst i världen. Någonstans efter kärlek, hallonlakrits och fred på jorden.

Den här dagen medför inte mindre än två goda Blonde Redhead-nyheter:

1. Det kommer en ny skiva! Snart tre och ett halvt år har gått sedan "23" men uppföljaren "Penny Sparkle" (influerad av Robin Sparkles?) utkommer den 13:e september! Den lär vara mer tillbakalutad och synth-orienterad än vi är vana vid. En låt vid namn "Here sometimes"
finns att tjuvlyssna på deras hemsida.

2. Det italiensk-japanska underbandet kommer tillbaka till Skandinavien! Två Sverige/Danmark-datum är inplanerade:

2010-09-21 - Vega, Köpenhamn
2010-09-23 - Debaser, Stockholm

Öva er på att säga grazie mille och domo arigato till dess!

Björk + Dirty Projectors = SANT‏

Björk

Det har gått tre år sedan "Volta". Björk har hållit låg profil sedan dess men nytt material på väg!

En 7-spårs-ep inspelad tillsammans med de lite yngre avant-pop-kompisarna i Dirty Projectors släpps digitalt redan den 30:e juni! Och alla stålarna går till välgörenhet!
Läs mer här
 
Det ryktas för övrigt att Björk håller på att göra musik till en kommande 3D-film om Mumintrollen. Som väldigt stort Björk-fan och Mumintrolls-diggare sen barnsben, förbereder jag en tidig julafton.

The Hold Steady - Heaven is whenever‏

The Hold Steady

The Hold Steady
låter som en punkigare version av Bruce Springsteens 70-tal. Det säger en del om kvaliteten på deras litterära retro-rock att de fick sitt genombrott under en period när man helst skulle göra microbeats i sovrummet. De stack ut rejält på trendmedvetna Accelerator-festivalen 2007 och gjorde en av de bästa, mest energiska spelningar jag sett där.

Femte skivan "Heaven is whenever" kom ut i år och man känner onekligen igen sig. Största skillnaden är att de numera verkar skriva för arenor snarare än klubbar. Föregångaren "Stay positive" var en orgie i klockrena refränger och "Heaven is whenever" är nästan lika lyckad.

Mest glädjande är att det funkar som bäst när de provar nya grepp. Till exempel när de smyger in blåsinstrument och baktakts-verser i hardcore-nostalgiska "Barely breathing". Den som vanligt ambitiöse låtskrivaren Craig Finn, plockar dessutom lite charmpoäng på Pavement- och Heavenly-referenserna i "We can get together".



final muzak gillar: Ponytail‏

Ponytail

Om du liksom jag, förälskade dig i Deerhoof första gången du hörde Satomi sjunga "Panda panda panda", vågar jag sätta en entrébiljett till Kolmården på att du kommer att falla näst intill lika hårt för Ponytail.

Likheterna är så påfallande att Ponytail förmodligen alltid kommer att få finna sig i Deerhoof-jämförelserna. Bångstyriga taggtrådsgitarrer, maniska trummor och taktbyten samsas med underbart infantila infall.

Men det är inte hela sanningen: Ponytail är betydligt mer urspårade och avantgarde än Beatles-älskande popdiggarna Deerhoof. Sångerskan Molly skriker och utstöter gutturala läten snarare än sjunger och har en del likheter med Yoko Ono och Yoshimi från Boredoms

Senaste skivan "Ice cream spiritual" utkom 2008. Allt krångel till trots, Ponytail får till ett sjujävlens sväng som känns helt självklart och låter som tonsatt glädjefnatt. Mer beroendeframkallande än sockervadd!




Suicide kommer till byen‏

Suicide

Om du befinner dig i Köpenhamn den 27:e augusti och är på lite depraverat humör kan du ta dig till Statens Museum for Kunst för att se legendariska Suicide framföra sitt klassiska självbetitlade debutalbum i sin helhet(!). Njut av fina distade industri-blues-örhängen som "Frankie Teardrop" och "Ghost rider".

När Suicide dök upp i New York under 70-talets mitt var de bland det mest provocerande  som hade stått på en scen. Det berodde inte bara på att de använde synthar istället för gitarrer (vilket var tillräckligt för att orsaka upplopp på den tiden). En ung Thurston Moore sägs ha blivit så vettskrämd att han lämnade lokalen halvvägs in i en Suicide-spelning. Det hindrade honom dock inte från att åka iväg och se dem igen följande kväll.



Neu! kommer till stan‏

Neu!

Ne(u)j, inte riktigt. Det är inte tal om någon återförening men Michael Rother - den kreativa kraften bakom krautrockens pijonärer Neu! - reser land och rike runt och sprider välbehövd kraut-nostalgi i sommarvärmen under namnet Hallogallo 2010.

Michael Rother & friends play Neu!
lyder undertiteln. Och det där & friends rymmer en rad inte helt ointressanta kompmusiker: Steve Shelley från Sonic Youth och folk från fina shoegaze-revivalisterna School of Seven Bells m.fl. Onsdagen 15:e september når Michael Rother me' Polare Kulturbolaget i Malmö stad. Se till att odla skägg till dess!




Baby Dee - Little window‏

Baby Dee

Jag har skrivit om Baby Dee ett antal gånger tidigare. Inget som den 57-årige transvestiten och ex-kantorn har gjort är dock i närheten av den vackra och rörande första soloskivan "Little window" från 2001.

Baby Dee
hade redan gjort sig ett namn som performance-artist (med androgyniteten som säljande gimmick) och harpist i Antony & the Johnsons. Med stöd från Antony själv och Current 93s David Tibet - en man med öga och öra för udda talanger (och som för övrigt har utnämnt "Little window" till en av sina all-time favoritskivor) - gjorde hon en soloskiva.

"Little window" är Baby Dee ensam med sitt piano (undantaget två korta instrumentala spår). Texterna är de mest personliga hon någon skrivit. En låt handlar om hennes då nyligen avlidne far, en annan om övergrepp som hon utsattes för som barn. Det är naket och avskalat och så påträngande att man bara orkar befatta sig med "Little window" i små doser. Men när den verkligen behövs räddar den liv.

Originalpressningen av "Little window" är sedan länge utgången. Tillsammans med Baby Dees andra skiva "Love's small song" är den återutgiven på dubbel-cdn "The Robin's tiny throat" på David Tibets bolag Durtro.




Seagull screaming kiss her kiss her‏

Seagull screaming kiss her kiss her

Seagull screaming kiss her kiss her
. Det ska till tre japaner med bristande engelska-kunskaper för att komma på ett så übercoolt bandnamn.

När Aiha Higurashi, Nao Koyama och Takaharu Karashima startade sitt indierock-band i 90-talets början hade de västerländska förebilder. Främst Sonic Youth men japanerna hittade snabbt sin melodiösa sida och blev en argare kollega till Elastica och sentida Lush.


Seagull screaming kiss her kiss her


1998 hoppade trummisen Takaharu av och Seagull screaming... blev en "tjejduo". Aiha och Nao sneglade mot andra kvinnligt frontade japanska indie-band som fått uppmärksamhet i väst: Pizzicato Five och Cibo Matto. Seagull screaming... fick ett helt eget sound som blandade deras gamla dist-gitarrer och pop-hookar med tidigare nämnda bandens trip hop-rytmer och stämsång.

I början av 2000-talet försvann de och idag tycks Seagull screaming... tämligen bortglömda. Synd och skam då Skrikande Fiskmåsen med sin coolhet och fäbless för både skeva gitarrer och trip hop faktiskt ringade in mycket av det som var bra med 90-talets indie.









läs mer:
En rekommenderad fan-site


oj, snabbt jobbat kent...‏

Knut

kent
släpper sitt nionde studioalbum "En plats i solen" den 30:e juni. Knappt nio månader efter
den mycket lyckade "Röd". Det gick då snabbt...

Första singeln "Gamla Ullevi" finns ute nu. Glädjande nog fortsätter de på det elektroniska spåret.

Portion Control - Violently alive‏

Portion Control

Det är på något sätt lite talande för dagens musikklimat att den hårdaste elektroniska musik jag hört i år är gjord av en nostalgiakt på två kulmagade 50-plus-are.

Brittiska Portion Control var aldrig ett av de mest välkända synth-banden. Icke desto mindre har de haft betydelse. Med hårda, primitiva rytmer och mullrande synthbasar la de grunden för den dystra, macho-uppumpade version av Kraftwerks robotpop som kom att förädlas av bland annat DAF och Front 242: EBM (Electronic Body Music), musikstilen som skulle eröva världens dansgolv (fast så blev det kanske inte riktigt).

Dessutom lär de matlagninsintresserade herrarna i Portion Control vara ensamma om att ha inkluderat ett moment i sin scenshow där de stekte pannkakor åt publiken(!)


Portion Control

Portion Control
var verksamma mellan 1980-87. I mitten av 2000-talet dök de plötsligt upp igen. En ny generation latex-posörer hade växt upp, åkt till Arvika och tyckte att gammal, primitiv EBM var grejen och genrens grundare ville självklart vara med och ha en bit av kakan.

"Violently alive"
är deras fjärde skiva sedan återföreningen. Det handlar om primitiv, minimal EBM utan några som helst överflödiga detaljer. Pulserande trummor, mullrande synthbasar, den genretypiska Jean Luc de Meyer-sången och diskreta synthar som spökar i bakgrunden. Och det är förbaskat bra!

Efter årets rätt ljumma come back-skiva från de lite yngre genrekamraterna Nitzer Ebb bevisar Portion Control med låtar som "Relapse", "Waste" och "Amnesia" att gammal må vara gammal men det är äldst som är äldst!

Portion Control på myspace

Anna von Hausswolff - Singing from the grave‏

Anna von Hausswolff

Jag hade redan sett henne live samt fått påpekat från många olika håll hur bra "Singing the grave" var innan jag hörde den. Ändå var det inget som kunde förbereda mig för vilken överväldigande känslostorm till debutskiva Anna Michaela Ebba Elektra von Hausswolff har gjort.

På något sätt känns det befriande att någon i Landet Lagom vågar vara så här pretentiös och ta i med så mycket hjärta och smärta. I synnerhet en ung debutant. Anna von Hausswolff har fog för sina pretentioner: Inte sällan går tankarna till en ung Kate Bush. "Pills" hade utan vidare platsat på "The Kick inside".

Lagom till att vi överdoserat Steso Songs har Sverige fått en ny hjältinna.

lyssna/kolla
:
Anna von Hausswolff - Track of time (live)

Melt Banana kommer till byen!‏

Melt Banana

Världens bästa Loppen i Köpenhamn har fått till ännu en klockren bokning. Tisdagen den 5:e oktober blir det besök av självaste Melt Banana!

De stora ikonerna inom japansk noise-rock (jämte Boredoms) har byggt sin karriär på att spela väldigt, väldigt snabbt, använda effektpedaler in absurdum och ge sina låtar vansinnigt coola nonsenstitlar som "Tapir flown away" och "Cat brain land".

Enligt ryktet lär de vara en fullkomligt extraordinär live-upplevelse. Självaste Lou Reed var så tagen efter att ha sett dem att han personligen bad dem öppna hela sin senaste Europa-turné!

Alltså: Boka in 5:e oktober redan nu för japanskt tok av bästa sort!

lyssna/kolla:
Melt Banana - Free the bee (live)

Intervju med Sia‏

Sia

Jag har gjort en Radar-intervju med australiensiska sångerskan Sia, vilken
går att läsa här.

Jag är inte jätteövertygad av det jag hört från nya "We are born" (halva skivan finns att streama på hennes myspace). Hon nämner i intervjun att hon hunnit tröttna på den melankoliska sida av sig själv som låg bakom genombrottet "Colour the small one" och att hon nu helst vill skriva catchy poplåtar. Det här kändes dock väl lättviktigt.

Men hon var faktiskt så himla trevlig att jag funderar på att köpa skivan ändå.

hits