22 Pistepirkko - (Well you know) Stuff is like we yeah!

22 Pistepirkko

En vanlig missuppfattning om 22 Pistepirkko, den som främst råder bland folk som bara har hört "hitlåtarna" (Birdy och...ja, var det några fler?), är att de finska rockfarbröderna skulle vara ett lädervästat Ramones. Att de skulle ha hållit på och lirat bredbent rock ända sedan starten 1980, som ett annat AC/DC. Faktum är att den bredbenta rock som de gjorde sig kända för en gång i tiden endast utgör en liten del av repertoaren.


22 Pistepirkko började tidigt experimentera med synthar och elektronik. När de gav ut sin bästa skiva "Eleven" år 1998 hade de sedan länge hunnit tröttna på den gitarrbaserade blues-pop som de gjorde sig kända för i början av 90-talet. Helt plötsligt stod syntharna i centrum. De gick vidare och gjorde ambient-musik på soundtracket till "Downhill city" (1999) och en väldigt egensinnig version av trip-hop på utomordentliga "Rally of love" (2001). Om man ska jämföra dem med något annat band ligger deras stora förebild Velvet Underground närmst till hands.

Det finns något otroligt sympatiskt över band av det här slaget: Tre barndomsvänner (varav två bröder) från Utajärvi, en håla i mitten av Finland, som spelar den musik de själva gillar och utvecklas helt och hållet efter eget bevåg till synes opåverkade av rådande trender. Och de fortsätter år efter år trots att de nätt och jämt kan leva på sin musik och trots att beundrarskaran knappt tycks växa. På förra skivan "Drops & kicks" gick de tillbaka till den finska rotrock som de gjorde sig kända för på "Bare bone nest". På årets uppföljare "(Well you know) Stuff is like we yeah", deras tionde album i ordningen, letar de sig ännu längre tillbaka. Till rockens rötter. Det låter mer blues och mer opolerat om 22 Pistepirkko än det gjort på väldigt länge. Samtidigt är det så otroligt catchy att man inte vet vilken genre man ska stoppa det i: Basturock eller tallskogspop?

Den mer oslipade ansatsen passar deras musik och låtmaterialet är deras starkaste sen "Rally of love". Trummisen och deltidssångaren Espes solonummer "Sky girl" är något av en ny "X-(wo)men". I "Refrain of the refrain" släpper de alla hämningar och drar iväg på en liten kraut-utflykt och resultatet är givetvis lysande. "Summer triangle" och "Garbage land" är helt oemoståndliga popstänkare. "Zombie" är en riktigt bedårande, humoristisk liten lek med rockklyschorna sett ur medelåldersmannens perspektiv. På scen är 22 Pistepirkko dessutom något av det tightaste som finns och det rekommenderas helt klart att låna dem ett öra nästa gång de har vägarna förbi vårt avlånga land.

Betyg: 4/5

22 Pistepirkko - Suburban ladyland

Utdrag ur 22 Pistepirkko-dokumentären Sleep good, rock well (2004)


The Cure - A boy I never knew

Robert Smith 2008

Nej, de spelade faktiskt inte bara gammalt material på maratonkonserten i Köpenhamn igår. Vi fick två nya låtar också...det ska ju trots allt komma en ny skiva senare i år. Den ena av dem presenterades som "A boy I never knew" och den härrör faktiskt från inspelningen av deras förra skiva. Ni vet, den som kort och gott heter "The Cure" och släpptes 2004...


Innan The Cure började jobba på sin förra, självbetitlade skiva hade Robert Smith (för fjärde gången i historien) bestämt sig för att lägga ner bandet och gå i pension. Han kände sig helt enkelt nöjd med att vara världens rikaste penntroll. Men så kom han att stifta bekantskap med den (ö)kände nu-metal-producenten Ross Robinson. En man med vidrigheter som Limp Bizkit och Slipknot på sitt samvete. Men Ross Robinson har också har gjort underverk med Korn (på deras första självbetitlade) och At the Drive-in (på "Relationship of command").

Det visade sig att Ross var ett mycket stort Cure-fan. Faktum är att han har varit i det närmsta besatt av bandet sedan tonåren och hans stora dröm var alltid att en dag få producera en Cure-skiva. På något sätt lyckades han övertyga Robert Smith om att det var dags för en ny skiva och att han borde producera den. Han hade dessutom en väldigt klar idé om hur det skulle låta: The Cure skulle göra en ny "Pornography"! De skulle göra sin hårdaste och mörkaste skiva sedan 1982. Den ultimata Cure-skivan i vart fall om man frågar deras goth-publik. Och Ross Robinson lyckades nästan även med detta...

Ungefär hälften av spåren på "The Cure" låter såsom Ross Robinson på förhand hade föreställt sig: Aggressivt, slamrigt, suggestivt och neurotiskt. Maniskt hamrande trummor, distade gitarrer som glider fram och tillbaka i ljudbilden och en Robert Smith som sjunger med en desperation och intensitet som om haveriet vore nära. Och just i de stunderna ("Lost", "Labyrinth" och "The Promise") är skivan faktiskt riktigt riktigt bra! Låt gå för att låtmaterialet inte är i klass med vad de presterade en gång i tiden. Men att de lyckas få sin väl beprövade gamla arena-post-punk att kännas så fräsch och spännande år 2004 är imponerande!

Något kom dock att sätta käppar i hjulet och hindrade "The Cure" från att bli mer än en 3/5. Den här gången var det faktiskt vårt älskade penntroll himself. Robert Smith hade den bestämda uppfattningen att den nya Cure-skivan skulle vara självbetitlad. Därför ville han att alla aspekter av bandets musik skulle finnas med, inte bara "doom and gloom"-delen. Det är ju trots allt alla de där lättillgängliga pop-singlar som han också har skrivit under årens lopp som har gjort honom till ägare av såväl Porsche som stor herrgård. Skivans andra hälft kom så att fyllas av glada poplåtar. Och popdelen av "The Cure" är faktiskt vämjelig. Där låter de för första gången trötta. Som 45-åringar som sjunger om ungdomskärlek ungefär.

En av de låtar som ströks bland de 20 som spelades in till skivan var "A boy I never knew". Det var Ross Robinssons favorit men Robert Smith ville inte ha med den för han tyckte den var "over the top". Så här förklarade han saken i augusti-numret av Uncut 2004:

"There's one song we've done called The Boy I Never Knew, which isn't on the album and that's Ross' favourite song of the 20 that we did. It's also the saddest. I couldn't put it on the record. It was just too much. It's got me crying on it, for God's sake".


Den här gången hade faktiskt Ross Robinson rätt. Låten är helt fantastisk, bättre än någonting av det som slutligen hamnade på "The Cure". Därför är det väldigt glädjande att herr Smith nu tycks ha omvärderat den...


The Cure - A boy I never knew (live 2008)


The Cure år 2008...

The Cure 2008

The Cure blev ett av mina stora favoritband när jag var i 14-års-åldern. De har följt mig sen dess och har kommit att bli ett av de där banden som har definierat "bra musik" för mig. Jag hör ekon av The Cure i indierocken, postrocken, gothrocken, emon. Ja i praktiskt taget all gitarrmanglande gnällpelle-musik som påtänkts sedan 80-talets början.

Igår fick jag så slutligen se dem live. I en enorm ishockeyarena i Dansklandet på andra sidan bron. Och det överträffade faktiskt mina förväntningar. Alla mina tidigare farhågor om att The Cure anno 2008 skulle vara trötta eller ha tappat intresset visade sig vara helt obefogade (vi snackar trots allt 50-åriga gubbar som har gått till samma jobb varje dag i 32 års tid numera). De spelade med en energi och inlevelse som om de vore åtminstonde 23 år yngre. Som om året vore 1985 och "The head on the door" det hetaste att tillgå i musikväg.

Vad som är mest anmärkningsvärt är att det verkar som att The Cure har gått in helt och hållet för att tillfredställa sin mest hängivna publik. De spelar i 3 timmar. Fatta! Tre timmar! Några oäktingar hinner tröttna och lämna lokalen innan det är slut men de flesta står bara kvar och skriker efter fler extranummer när Robert Smith & Co väl har lämnat scenen för fjärde gången efter en episk, söndertrasad "Killing an arab".

Under maratonkonserten hinner de gott och väl täcka in hela karriären. Men mest anmärkningsvärt är att tyngdpunkten ligger på det material, som enligt det konsensus som råder bland oss inbitna gamla Cure-skallar, hör till deras bästa. Vi får större delen av "Disintegration" och större delen av "Seventeen seconds"(!). Och varenda tidig singel! Vi får "Let's go to bed" och "The Walk" med de karaktäristiska synthljuden snyggt ersatta av gitarrer. De hoppar över "Friday I'm in love" och "High", de där framgångsrika singlarna som vi tycker är snedsteg i en allt för snäll populärmusikalisk riktning. Vi får till och med en episk, hotfull "100 years" (ja ni vet, den där som börjar med "It doesn't matter if we all die"). Och vi får en underbart evighetslång suggestiv "A forest" som avslutar den första av deras tre(3!) encore-set.

För övrigt var Robert Smiths röst i anmärkningsvärt bra skick, till synes helt och hållet opåverkad av tidens tand. Hursom känns det som en stor lättnad att jag nu kan konstatera att mina gamla hjältar fortfarande "har det". Stort tack!


The Cure - Never enough (live 2007)

The Cure - Wrong number (live 2007)


The Cure - Alt. end (live 2007)


 


Hästpojken - Caligula

Horseboy

Även jag har varit helsåld på Broder Daniel en gång i tiden. Det var för ganska exakt tio år sen när "Forever" kom, skivan där Göteborgs-bandets nihilistiska pop blev lite snyggare. Det lät lite mer polerat och catchy samtidigt som texterna var lika pubertalt självföraktande som tidigare. Hästpojken, det nya projektet som före Broder Daniel-trummisen Poplars har tillsammans med före detta Bad Cash Quartet-sångaren Martin Eliasson låter (logiskt nog) som en korsning mellan Broder Daniel och Bad Cash Quartet. Med andra ord som en hyllning till den svenska dräng-indiens glansperiod i mitten av 90-talet. Eller som ett svenskt Babyshambles med drogromantiken utbytt mot folköl och fyllenostalgi. Lite mer lagom helt enkelt. "Jag kan inte andas", "Cyklar och knark" och "Shane Mac Gowan" är snygga popstänkare men kvaliteten är i övrigt något ojämn och det går inte att komma ifrån att skivan känns aningen "ihophafsad". Dessutom är det lika musikaliskt nyskapande som eh, ja, Babyshambles. "Caligula" är ingen ny "Forever". Men lite småkul på sina ställen.

Betyg: 3/5

Hästpojken - Shane mac Gowan

hits