Nitzer Ebb - Industrial complex


Nitzer Ebb
Jag har lyssnat på Depeche Mode ungefär lika länge som jag har lyssnat på musik ("Violator" var en av mina allra första skivor). De har dock aldrig varit något stort favoritband varken för mig eller flickvännen, därför var vi först inte helt säkra på om vi skulle köpa biljetter till deras stundande besök i vår hemstad i slutet av Januari. Det blev dock två sittplatsbiljetter till slut vilket ska bli väldigt roligt.

En extra roligt detalj är att förbandandet kommer att skötas av...Nitzer Ebb! Just det, relikerna från det glada 80-talet när synthare och hårdrockare låg i strid med varandra har återuppstått! De har varit förband åt Depeche Mode två gånger tidigare: 1986 och 1988. Och 2010 blir det åter dags att ta fram spritpennan och klottra "Zynthmakt Hårdrocksslakt" längs skolans fasader.

Som om det inte vore nog är Nitzer på gång med en ny skiva! "Industrial complex", deras första nya verk på 15 år släpps den 22:a januari men jag har redan lyssnat på den (det här med teknikens under, ni vet).

Under åren har jag lyssnat en hel del på Front 242 och närbesläktade band som Nitzer Ebb. Framför allt under den period av min glada ungdom då jag tyckte att synth- och goth-musik var grejen, i synnerhet avarten EBM (det står för Electronic Body Music och skulle kunna beskrivas som en dyster, macho-uppumpad version av Kraftwerks minimala robotpop) där nämnda band huserar.

Det första som slår mig när jag lyssnar på "Industrial complex" är hur lite som har förändrats i Nitzer Ebb-världen åren till trots. Det andra är hur rätt i tiden de låter. När de gav ut "Big hit" 1995 betraktades deras råa, primitiva EBM som bedagad och de hade problem med att förnya sig. Efter ett helt 00-tal av analoga 80-tals-synthar känns plötsligt kombinationen av analoga trummor, feta synthbasar och Douglas McCarthys solglasögon-coolhet och aggressiva sångstil helt rätt.

Det bör dock påpekas att "Industrial complex" inte är någon ny "That total age". Det är varken vin eller vatten utan en helt godkänd Nitzer-skiva och ärligt talat hade vi väl inte förväntat oss mer. 80-talet var tillbaka hela 00-talet. Nu tycks det inte vilja försvinna.

lyssna/kolla:
Nitzer Ebb - Once you say (live 2007)


Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits