I <3 Jamiroquai!

Jamiroquai

min kärleksaffär med Jamiroquai började väldigt sent. det är faktiskt bara några månader sedan: jag satt och drack kaffe i en kompis kök och helt plötsligt snurrade Jamiroquais debutskiva "Emergency on planet Earth" i bakgrunden. när pälsmössan var som mest hypad i mitten av 90-talet var jag inbiten gothare så det säger sig själv att jag inte fastnade för det då:-) men den här gången föll jag som en fura. för de uppenbara lånen (och uppdateringarna) från Stevie Wonder och Sly & the Famile Stone. för vibrafonen, funkbasen och den nasala sången. det svängde då jävlar i det!


jag införskaffade "Emergency on planet Earth" för en billig peng via tradera strax därpå och jo, jag gillar den. en kommersiell men klart angemän uppdatering av herr Wonders tidiga 70-tal till det tidiga 90-talet då knastrande vinyler och scratchljud fortfarande var fräckt och acid jazz precis hade hänt. jag hittade "Travelling without moving" för en annan billig tradera-peng och vart inte lika imponerad. hitlåtarna är ju så uttjatade att det öht inte ens går att lyssna på dem, produktionen är i slickaste laget, ganska ojämnt låtmaterial och det är vid det här laget uppenbart att Jamiroquai är en one-trick-pony, den där reggae-försökslåten är exempelvis något av det sämsta jag hört. men "Alright" och titelspåret är fina i vart fall.


det var dock inte förräns jag hörde andra skivan "Return of the space cowboy" som man kan börja tala om förälskelse. jag håller den för att vara en klokren 5/5. varenda ton sitter där den ska. från upptrappningen i nio minuter långa "Just another story" till det avslutande titelspåret känns det bara som att ligga på en grön blomsteräng och blicka upp mot en vacker blå himmel och det är precis så idylliskt som det är i reklamfilmer och man har inte ett endaste problem i hela världen. när "Return of the space cowboy" snurrar gör det liksom ingenting att Jason Kay författar miljömanifest samtidigt som han låter den nyinköpta Lamborghini stå på tomgång på gatan utanför, just i det tillfället man älskar honom ändå.


vill ni tala ut om er kärlek till "Return of the space cowboy" får ni gärna göra det. om någon av skivorna efter "Travelling..." är värd att satsa på, så får ni gärna lov att upplysa mig om det.


Kommentarer:
Postat av: anna

när jag var femton köpte jag travelling without moving. den passade mej rätt bra då. men inte nu. det fanns en bsida till virtual reality som jag gillade.
i samma veva köpte jag mezzanine. ah, det var tider det. eller... det var faktiskt före homogenic. ah.

Postat av: Niet

Bowie-lista då! Har du gjort någon sån. Vore jättekul att läsa!:) Inkl. 90-tal förstås! Tycker du om "Reality" jag tyckte den är riktigt bra! Borde komma nytt snart, dags nu! Fast på hemsidan står inget. Tyckte du också "Heathen" var svag?

2006-02-02 @ 07:15:34
URL: http://artsandmusic.blogspot.com/
Postat av: "Little L"

Visst är den nya singeln, "Runaway" bra!?? Och videon,...han är såå snygg i den =)

Gå in på :www.jamiroquai.com så kan ni lyssna på den.

2007-02-08 @ 20:01:32
URL: http://ameodyssey.blogg.se
Postat av: "Little L"

Visst är den nya singeln, "Runaway" bra!?? Och videon,...han är såå snygg i den =)

Gå in på :www.jamiroquai.com så kan ni lyssna på den.

2007-02-08 @ 20:02:07
URL: http://ameodyssey.blogg.se

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits