00-talets skivor del 12: Arcade Fire - Funeral


Arcade Fire är förmodligen det band som under 00-talet utmärkt sig mest i sin strävan att vara lite större och lite bättre än alla andra. På scen har de fört arenarocken till helt nya dimensioner. Det är just i live-sammanhang som det framför allt framgår att Arcade Fire är ett band. För på debutskivan "Funeral" från 2004 låter det liksom lite för mycket och för stort för att komma från något så trivialt som ett rockband. 

Den neurotiske domedagsprofeten och ledargestalten Win Butler må ta störst plats på skiva men på scen får alla medlemmar (som ibland passerar tio till antalet) lika mycket utrymme. Instrument byts kors och tvärs och alla verkar kunna spela allting vilket gör Arcade Fire till ett väldigt unikt band.

"Funeral" är också en väldigt unik debutskiva. Man kan dra paralleller till annan storslagen, orkestrerad konstskolepop som Flaming Lips och Mercury Rev. Men Arcade Fire är lite mer storslagna, allvarsamma och pretentiösa: Låtar som "Tunnels", "Crown of love" och "Rebellion (lies)" framförs verkligen med en övertygelse som om det gällde livet. Framför allt är Arcade Fire bättre.

Skivan "Funeral" är så mörk och svulstig att Andres Lokko kategoriserade den som goth. Samtidigt är det så vackert, rörande och tillgängligt att Arcade Fires stora genomslag inte är det minsta förvånande. Om man klagar på att det låter svulstigt och neurotiskt har man missat att svulstigt och neurotiskt ingår i Arcade Fires natur. Och vem har sagt att man ska skratta jämnt?

Kommentarer:
Postat av: Ola

För mig är detta decenniets bästa skiva. Jag har ingen egen albumlista på gång, men hade jag haft det hade jag inte kunnat sätta någon annan som #1 även om det vore ett förutsägbart och likriktat val. Olikt andra album jag tyckt bra om under decenniet så tröttnar jag inte det allra minsta på den, snarare tvärtom. Mästerverk.

Postat av: antz

jo men Funeral är ju ett mästerverk! jag har visserligen valt att inte ha någon rangordning på min albumlista. för egen del har jag dock en given första-platsare. det är inte Funeral (även om den hade kommit högt upp) utan den skivan kommer att presenteras i sista delen, stay tuned :-)

2009-10-27 @ 09:38:11
URL: http://antz.blogg.se/
Postat av: Joakim

Helt knäckande bra skiva. Att det dessutom är en debut (om man bortser från EP'n som kom före), gör ju inte saken sämre. Absolut en topp 5 skiva från detta årtiondet hos mig.



Precis som du säger ska man se dom live. Har sett dom live 4 ggr.



Första gången var på ett utsålt Garage (Oslo) 200-250 pers i mars 2005. Den gången inledde de med en a cappela version av Wake Up, med hela bandet uppradat på den minimala scenen. Då stod man så nära så man kunde röra vid Régine från scenkanten. En efter en lämnade dom ledet och plockade upp sina respektive instrument och började den episka uppbyggningen av låten.



Gåshud.

Den bästa konserten jag någonsin sett, speciellt med tanke på hur stora dom har blivit nu. Det känns väldigt privilegat att fått uppleva dom på en så liten och sunkig rockklubb.



Näst bästa giget med dom är den totala motsatsen, men även den en kul upplevelse. Total eufori, och nu med ett ännu tajtare liveband inför 50000-70000 extatisk personer på Coachella 2007.

2009-10-27 @ 12:13:42
URL: http://www.1-up.com/blog/
Postat av: antz

Joakim; tackar för den redogörelsen! där blir man ju onekligen lite avundsjuk. jag har bara sett Arcade Fire i det stora formatet men det är ju också minst sagt en upplevelse utöver det vanliga.

2009-10-27 @ 13:59:07
URL: http://antz.blogg.se/
Postat av: Niet

Intressant läsning.

2009-10-30 @ 00:10:52

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits