Världens hemskaste musik!



Min ursprungliga tanke med final muzak var att aldrig såga något, att i sann Lennart Persson-anda bara hylla musik jag älskar. Det är ju dock inte varje dag man hör något som är så bottenlöst dåligt att man utan vidare kan säga att det är det värsta man någonsin hört. Och en sådan upplevelse kan ju vara värd några rader.

Jag fick höra talas om brokeNCYDE (uttalas "Broke inside") när min nyfikenhet kring vad dagens tonårskids är nere med, nu när Tokio Hotel avtagit i popularitet, drev mig till internets mörkare sidor. Närmre bestämt myspace. För det är just via myspace som brokeNCYDE uppnått sin oförklarliga popularitet som lett till att de nu gör videor med stora budgets och i år har sålt kopiösa mängder av sitt debutalbum (i USA, trenden har tack och lov inte fått större genomslag i Europa...ännu).
 
Hur låter det då? Genrebenämningen crunkcore har uppfunnits för deras skull och sägs vara en korsning mellan crunk och emo. Med andra ord: emokids som rappar och gormar och partar loss i amerikanska hip hop-videor av allra mansgrisigaste slag...samtidigt som de är sådär fjortis-"tycka-synd-om-sig-själv"-emo och ser ut som ny-rejv-versionen av Tokio Hotel. En fullständigt bisarr kombination på pappret. I praktiken är det sju resor värre.
 
brokeNCYDE är ett genomvidrigt och heltaffligt hopkok av klistrig r'n'b, hurtig rap och buskishumor. Men emo-biten då? Ja, det här är det mest bisarra inslaget och själva prickarna över ü-et som gör det till världens hemskaste musik: De har med en kille i sättningen som i tid och otid ger ifrån sig fullständigt malplacerade "emo-vrål"(!)

För första gången ser jag en nackdel med myspace och musikens nya distributionsvägar. I en skivbolagsstyrd värld (a.k.a. 1990-talet) hade ett så här vidrigt band inte haft en chans. Jag vet att jag låter som en gammal gnällgubbe men youtubea videon till "Freaxxx" (ja, med den stavningen...nej, av principskäl tänker jag inte länka!), sen får vi se vems sida du står på: Min eller de amerikanska tonårskidsens.
 
Vanilla Ice, kom tillbaka, allt är förlåtet!

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits