Konsertåret 2007

Konsertåret 2007 har för min del, precis som skivåret, varit snudd på fantastiskt. Jag har sett gamla hjältar som Trent Reznor och Conor Oberst och jag har gjort nya upptäckter. Jag jublade tillsammans med 200 tonårs-gother när Dir en greys sångare slet av sin svettiga tischa på Vegas scen och jag såg Tenniscoats och Kama Aina improvisera hejdlöst på en stor öppen gräsmatta den första varma sommardagen. Tack vare att Debaser har öppnat här nere i Sydsverige (tack snälla!) fick jag se Baby Dee sjunga alldeles hjärtskärande vackert och  Liars-sångaren Angus Andrew skrika sig blå i ansiktet med bara en veckas mellanrum. Dessutom hade jag cykelavstånd hem. Jag såg Accelerator växa till en "riktig festival" och jag såg Arcade Fire föra arena-begreppet till en ny dimension. Här blickar jag tillbaka på tre särskilt minnesvärda konsertupplevelser från året som gått.




Public Enemy


Public Enemy på The Tivoli, Helsingborg

När jag var i 15-års-åldern hade jag en kort period då jag snöade in på hip-hop. Public Enemy var mitt favoritband i genren och "Fear of a black planet" är än idag en av mina all-time-favorites. Med undantag för ett uppehåll på fyra år i mitten av 90-talet har Chuck D & Co faktiskt varit verksamma ända sen starten 1987. Men det var längesen de ansågs banbrytande. Det var också längesen den hårda, politiska hip-hop de alltid hållit fast vid låg i fas med det rådande musik-klimatet. När man idag ser Flavor Flav spexa loss i videon till "Night of the living Baseheads" är det lätt att få för sig att 80-talet i själva verket ägde rum på en annan planet. Vi som bemödar oss med att ta oss hela vägen till Helsingborg för att se Public Enemy år 2007 gör det alltså för det första, andra och tredje av nostalgiska skäl. I hopp om att få höra just de favoritlåtar som en gång fick oss att intressera oss för Malcolm X eller köpa handböcker i vinyl-scratching. Vilket Public Enemy också har förstått.



Deras spelning på The Tivoli i Helsingborg är inget annat än en nostalgitripp. En sjujävlens nostalgitripp! De spelar i två och en halv timme(!) med sällan skådad energi och entusiasm. Det är en jättelång "greatest hits"-spelning där de avverkar större delen av landmärket "It takes a nation of millions to hold us back". De spelar ingenting från årets studioalster "How to sell your soul to a soulless people who sold their soul" (som ingen brydde sig om). Med undantag för "Son of a Bush" och "Do you wanna go our way!?" spelar de inget material daterat senare än 1994(!).



Själv har jag alltid ställt mig lite undrande till vilken funktion Flavor Flav egentligen fyller i bandet (förutom att medverka i tveksamma dokusåpor och skapa skandalrubriker), då det är uppenbart att det är Chuck D och Professor Griff som står för den politiska agendan och Bomb Squad som skapar den säregna, hårda musiken. Live visar han sig vara en "party-starter" av sällan skådat slag och han är något av en virtuos vad gäller att sköta mellansnack och publikkontakt. När konserten är slut har jag hjälpt honom crowdsurfa, skakat hand med honom fem gånger och han har dessutom hunnit klottra ett slarvigt "FLA" över min biljett (hade jag vetat att Flavor Flav skulle ta sig tid att signera publikens alla medhavda prylar hade jag naturligtvis tagit med mitt ex av "Fear of a black planet"...men hur ofta är det som en artist av den storleken tar sig tid till något sådant!?)



Public Enemy är virtuoser på det de gör, vilket framgår än mer tydligt i live-sammanhanget. Jag hinner inte ens följa med ögonen det tempo som DJn Johnny Juice arbetar med händerna på sin Scratchmaster-utrustning. Vad gäller låtvalet så fick jag höra flera av mina mer "otippade" favoriter som "Thin law between law and rape" och "She watch channel Zero!?". För mig var den här nostalgitrippen årets konsertupplevelse 2007...tack Public Enemy!


Public Enemy - Welcome to the Terrordome och Bring the noise live i Frankrike 2007


Deerhoof

Deerhoof på Underjorden, Göteborg
Jag tog ett glädjeskutt upp ur kontorsstolen när jag fick veta att Deerhoof skulle komma till Malmö. Till mitt stora förtret visar det sig att just den dag som Malmö-spelningen är planerad kommer jag befinna mig på Accelerator-festivalen i Stockholm...däremot ska de spela i Göteborg några dagar senare. Inget annat att göra än att ta sig upp till Göteborg då. Den regnigaste dagen i Juli bilar jag upp till Göteborg och bokar in mig i en sovsal på ett billigt vandrarhem. Runt tusen kronor och en semesterdag beräknar jag att den lilla utfärden kostade och naturligtvis var det värt varenda krona. För mitt älskade Deerhoof är ju inte vilket band som helst.



Spelningen arrangeras av den trevliga indie-föreningen Koloni och äger rum i vad som liknar en gammal teater(!). Lokalen är alldeles perfekt för de två förbanden Gabo & the Warthels och Wildbirds & Peacedrums, som spelar eftertänksam pop med udda arrangemang. När det är dags för Deerhoof går vi fram till scenkanten. Jag står bakom några medlemmar ur det utomordentliga Göteborgsbandet Love is All (som har DJ-at tidigare under kvällen). Deerhoof spelar större delen av årets bästa skiva "Friend opportunity" och många gamla favoriter, däribland ett stort antal från genombrottsplattan "Milkman". Satomi gör sina söta danssteg och Greg visar  sig vara en fenomenalt underhållande mellansnackare. De avslutar med "Milking" och just då känns det som väldens bästa låt. När jag åker spårvagn tillbaka till sovsalen har jag avnjutit tre timmar live-musik och är fortfarande i pophimlen. Tack Deerhoof!


Deerhoof - Kidz are so small och Holy night fever live i Austin, Texas 2007


Boredoms

Boredoms i DR-Hallen, Köpenhamn
Jag sparkade mitt ben när jag såg line-upen till årets framgångsrika festivaldebut Way Out West. Festivalen ägde nämligen rum under en period när det var alldeles omöjligt för mig att ta ledigt från jobbet och åka upp till Göteborg. Jag skulle med andra ord missa unika Sverige-spelningar med CocoRosie, Manu Chao och Boredoms. Nu var omständigheterna så lyckliga att jag fick se nämnda tre akter senare under året i Köpenhamn respektive Malmö.



Boredoms har existerat ytterst sporadiskt de senaste sex åren, som följd av att bandets två frontfigurer Eye och Yoshimi intresserat sig mer för sina sidoprojekt (Eye gör remixar åt andra artister och Yoshimi gör mer  "pop-orienterad" musik i "tjejbandet" OOIOO). Boredoms har inte spelat in något nytt studiomaterial på evigheters evighet och det dröjer allt längre mellan live-spelningarna. När jag anländer vid danska Radiohallen känner jag mig smått nervös. Grejen med Boredoms är ju att man aldrig vet vad man har att vänta, de har exempelvis inte spelat något material från sina studioalbum live överhuvudtaget på många år. I väntan på att spelningen ska börja (det är strängeligen förbjudet att gå in i DR-hallen före utsatt tid) köper jag en öl, minglar i foajen och skymtar Yoshimis lilla dotter i merchandise-båset.


Spelningen visar sig vara med den sättning Boredoms (eller Vooredoms som de kallar sig ibland) har använt de senaste åren: Eye springer runt med vad som liknar ett kvastskaft och slår på något som ser ut som sex gitarrhalsar sammanfogade till ett märkligt rytminstrument och skriker sporadiskt i mikrofonen samtidigt som Yoshimi och två andra trummisar hamrar fram asynkopa rytmer. De spelar ett stycke på en dryg timme och sen ett extranummer som låter som en omarbetad version av "House of Sun". På ett ställe övergår musiken i ett disco-beat och Yoshimi tar över sången. Upplevelsen kan liknas vid att bli överkörd av en ångvält. Jag är evigt tacksam att jag fick se detta vansinnigt nyskapande band live 2007...tack Boredoms!

Boredoms - Improviserat stycke live vid ATP i London 2005


Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits