Rosanne Cash i Malmö 100311

Rosanne Cash

(På bilden: En väldigt ung Rosanne Cash med sin inte helt okände far Johnny)
 
Igår var jag på mitt livs första countrykonsert. Jag och sambon såg Rosanne Cash på KB. Tyvärr hittade jag varken min countryslips eller min gamla cowboyhatt (som jag har har burit på maskerad en gång för tre år sedan) så jag fick gå civilklädd.

Det är alltid svårt att bedöma musik man inte lyssnar på till vardags (i mitt fall country). Men det var för mig helt omöjligt att komma ifrån känslan av att Rosanne Cash, sina tolv soloalbum och självsäkerheten till trots, står i den helt gigantiska skuggan av sin far. Förmodligen ofrånkomligt när man dessutom har valt att göra ungefär samma typ av musik som både pappa Johnny Cash och styvmor June Carter.

Repertoaren bestod av låtar från fjorårets "The List", baserad på faderns mytomspunna lista över "The 100 most essential country songs" (det som har gjort henne till ett namn även utanför country-kretsar...och den plats där min relation till Rosanne Cash börjar). Utöver det framförde hon bland annat några låtar från "Black Cadillac", den självbiografiska skiva som hon skrev under de tre mörka åren då mamma, pappa och styvmor dog.

Det är avskalat med bara Rosanne förstärkt av gitarristen John Leventhal. Hennes standards-tolkningar lyfter i de enkla arrangemangen och det blir mer uppenbart att de celebra gästspelen på "The List" (från bland annat Bruce Springsteen och Elvis Costello) bara är en rolig parentes. Allt låter helt tidlöst, det är en fin hyllning till den amerikanska låtskrivartraditionen.

Note to self att jag verkligen borde skaffa "Black Cadillac". Av någon anledning fyller man aldrig kvoten på musik om död och elände.

lyssna/kolla:
Rosanne Cash - Girl from the North Country (live hos Skavlan)

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits