final muzak minns: Atari Teenage Riot‏

Atari Teenage Riot

Jag fick Fredrik Strage-samlingen "Text" i julklapp av flickvännen. Kapitlet om Atari Teenage Riot fick mig att plocka fram mitt gamla slitna exemplar av "60 second wipe out" utan att ha lyssnat, eller ens tänkt på, electro-punkarna från Berlin på väldigt länge.

Och ärligt talat har väl inte musiken åldrats helt med värdighet. Men jag har svårt att tänka mig ett mer perfekt punkband än Atari Teenage Riot: Fyra stenhårda, svartklädda revolutionärer som samplade hårdrocksriff och använde betonghårda breakbeats istället för gitarrer. För varför använda instrument från 50-talet när man ska göra revolution?

Sagan om Atari Teenage Riot fick en tragiskt slut när Alec Empires gravt knarkskadade sidekick Carl Crack dog av en överdos 2001. De är dock ett av de band jag helst hade velat se live om saker som tid och rum inte spelade någon roll. Och det grundar jag inte bara på Strages hyllningar utan på klipp som de här nedan. För ibland behöver man helt enkelt bli lite uppviglad.

lyssna/kolla:
Atari Teenage Riot - Not your business (live 1999)

Atari Teenage Riot - Revolution action (live 1999)


Kommentarer:
Postat av: Ola

Borde skaffa den boken också. Btw, maila mig på [email protected] så ska jag skicka över det vi pratade om igår.

2010-03-09 @ 16:15:57
URL: http://theicerage.blogspot.com
Postat av: antz

jo, den är rolig att slöläsa lite emellanåt. kul också att läsa om Strages liv som musikjournalist. you've got mail!

2010-03-09 @ 16:59:29
URL: http://antz.blogg.se/

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits