Bauhaus - Double dare

Bauhaus

Det är över tio år sedan jag hörde den första gången men den golvar mig fortfarande varje gång. Bauhaus "Double dare" är helt enkelt en hård j**vel till låtj**vel.

Jag brukar inte ägna mig åt audofila funderingar men jag undrar vad det är för helvetesmaskin de har använt för att skapa den där sataniskt bullrande basgången. Min gissning är dock att det inte alls är någon helvetesmaskin (även om det låter så) utan en elbas kopplad till en gitarrförstärkare.

Brittiska Bauhaus var ett av de där banden som hade gått på konstskola och ville använda punkens energi för att skapa något mer komplext. Det var sent 70-tal och post-punken växte fram. De har i efterhand (trots protester från bandmedlemmarna själva) utpekats som föregångsgestalter inom gothen, kanske mest på grund av deras fäbless för mörkerromantik (debutsingeln "Bela Lugosi's dead" handlade om den gamla Dracula-skådespelaren) och Peter Murphys teatrala, Bowie-inspirerade sångstil.
 
Efter fyra skivor gick de skilda vägar 1983 (för att återförenas ett antal gånger senare). Inget överträffar dock den fantastiska debutskivan "In the flat field" och öppningsspåret "Double dare".

lyssna:
Bauhaus - Double dare

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits