final muzak gillar: ROME

ROME

Ganska exakt en gång vartannat år insjuknar en stor del av Sveriges befolkning i OS-febern. Den här gången vart även jag drabbad vilket medför att aktiviteter av annat slag än att skrika åt skidåkare på TV lätt blir åsidosatta.

Musikupptäckter har det dock hunnits med (döh, man är ju nörd liksom) och på sistonde har de väldigt trevliga folkmusik-inspirerade post-punkarna ROME från Luxemburg gjort många snurr i min lilla musikmaskin

Namnet är (finurligt nog) en inzoomning av frontfiguren och låtskrivaren Jérôme Reuters namn. Efter lite lyssnande kan jag konstatera att Jérôme liksom jag har lyssnat mycket på Death in June: Både deras tidiga post-punk-era (tänk ett elakare Joy Division) och de akustiska grejerna (tänk...en väldigt ledsen singer/songwriter helt enkelt).

Det är dock inte tal om något plagiat. Jérôme är mer av en traditionell låtskrivare och har utnämnts av somliga till en ny Leonard Cohen! En ny skiva, vid namn "Nos Chants Perdus" är att vänta i Maj. Den här gången blir det helt akustiskt, håll ögonen öppna!

lyssna/kolla:
ROME - To die among strangers (live)

ROME - Swords to rust, hearts to dust (live)

ROME - Der Brandtaucher (live)


Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits