00-talets skivor del 5: White Stripes - White blood cells



Om man ger sig på ett högtravande projekt av det här slaget, som att lista 00-talets bästa skivor, måste "White blood cells" nämnas. Det är liksom inget snack. Jack och Meg White återinförde inte bara garagerocken i vårt medvetande, de fick garagerock att låta som perfekt popmusik.

Det var tredje skivan från 2001 som gjorde White Stripes till världskändisar. Och smältdegeln av garage, blues, country och tuggummipop på "White blood cells" låter precis som man vill att det ska låta när ett band som har verkat några år i underjorden plötsligt får genomslag på bred front. Det är lite mer påkostat, genomtänkt och bättre genomfört än på föregångaren "De stilj" utan att för den sakens skull kännas ett endaste dugg kompromissande eller tillrättalagt. Jack White kändes helt enkelt fräsch genom att vara mer stockkonservativ och bakåtsträvande än alla andra.

Jack White
må tveklöst vara en begåvad låtskrivare men det blev snabbt uppenbart att White Stripes säljande gimmick paradoxalt nog gjorde det nästan omöjligt för dem att utvecklas musikaliskt. Men det var tillräckligt för att vi skulle hoppa upp och ner till låtar som "Fell in love with a girl", "The Union forever" och "Aluminium" hela 2001.

Kommentarer:
Postat av: Ola

Hmm, jag vill gärna hålla med. 2002 (jag var lite sent ute) var detta en av världens bästa skivor. Men nu när jag läser detta och dessutom själv håller på att sammanfatta decenniet så slår det mig att jag inte lyssnat på denna skiva på 5 år. Och inte heller tänkt att jag borde göra det. Den har bara samlat damm. Både konstigt och lite synd, för egentligen är det en väldigt bra skiva.

Postat av: Niet

Den håller fortfarande.

2009-10-26 @ 09:50:57
Postat av: antz

helt klart!

2009-10-26 @ 10:17:14
URL: http://antz.blogg.se/
Postat av: Nu i Kalmar

Konservativt japp eftersom samtliga ingående element är riktigt gamla, såsom den rejäla dosen Led Zeppelin i riffen. Men kombinationen under ett paraply av infantilism och (såklart) punkattityd blir unik och kan bara vara White Stripes!

2009-11-04 @ 21:56:26

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits