Michael Jackson - R.I.P.



När jag var i 10-års-åldern var mannen på bilden min största idol. Jag var bland de första i min klass med att skaffa cd-spelare och "Dangerous" som jag fick i julklapp 1991 blev min första cd-skiva.


På min vägg satt en Michael Jackson-planch och jag tillbringade eftermiddagar med att titta på MTV i hopp om att få se nya "Dangerous"-videor. Men vårt förhållande tog snart slut: Nirvana och R.E.M. kom och stakade ut nya musikaliska vägar åt mig och jag tyckte rentav det var lite småtöntigt att digga MJ.


Strax därpå kom pedofilianklagelserna, sen tycktes hans liv braka ihop fullständigt. Han blev wacko jacko med betoning på wacko. En fruktansvärd barndom och ett bisarrt kändisskap hade uppenbarligen skapat en kille som inte hade alla läsk i backen.


"Thriller" finns i 40 miljoner hem och är fortfarande världens mest sålda skiva. Dock inte i mitt: Vi har inte återupptagit kontakten mer än att jag en och annan gång i onyktert tillstånd nickat med i någon Jackson 5-dänga. Men när jag var 10 år var du det häftigaste på Jorden. Vila i frid, MJ!

Jackson 5 - I wan't you back / ABC


Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits