Alberta Cross i Malmö 091204



Den fantastiska konsertveckan (tre efterlängtade spelningar på lika många dagar), avslutades för min del med Alberta Cross på Debaser. Först ut var en svensk singer/songwriter vid namn Tarantula Waltz. Jag var bekant med namnet sedan tidigare då min flickvän lagt några goda ord efter att ha sett honom förbanda åt Christian Kjellvander.

Att öppna för ett rockband inför en fredagsfirande publik torde vara en desto svårare uppgift för en mollstämd singer/songwriter. Något i den kortvuxne mannens inlevelsefulla sång får mig dock att fastna och jag kommer mig inte för att beställa första fredagsölen förrän efter han har slutat, vilket torde vara ett kvalitetstecken om något.

Kvällens huvudakt Alberta Cross kommer från New York och gav för några månader sedan ut sin debutskiva "The broken side of time". Det handlar om Neil Young-inspirerad rotrock och de har en del likheter med (i min mening väldigt överskattade) Band of Horses. Alberta Cross är dock betydligt röjigare och enligt mig, betydligt roligare. När de kör sin bästa låt "Leave us and forgive us" går mina tankar först till Crazy Horse och sen till Raconteurs, vilket ju alltid är positivt.

Det är Alberta Cross första Sverige-spelning någonsin, vilket känns än mer familjärt i och med att sångaren Petter Ericson Stakee (som har svenskt påbrå) kör allt mellansnack på svenska (med rejäl brytning). Släktskapet med Sverige är också enda förklaringen jag finner till bristen av skägg på scenen (endast två av fem bandmedlemmar bär någon form av ansiktsbehåring). För är det något band som personifierar uttrycket skäggrock, så är det Alberta Cross.

Alberta Cross på myspace

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits