Tidiga obskyriteter med Blonde Redhead

Blonde Redhead

Allt sedan Blonde Redhead blev mina älsklingar på allvar har jag letat efter låtarna de gav ut på sina två första, sedan länge utgångna 7-or. När jag nu har kommit över tre av dem kan jag konstatera att det var värt precis all letan. Och eftersom jag är så otroligt godhjärtad delar jag med mig av min glädje och laddar upp dem på yousendit! Kan ni tänka er något så tokigt? Ni som ännu inte stiftat bekantskap med Blonde Redhead eller bara ännu inte riktigt förstått att de är ungefär det bästa som hänt sen Hello Kitty-brödrosten rekommenderas att börja med fullängdarna "23", "Misery is a butterfly" och "Melody of certain damaged lemons" i valfri ordning.


Om materialet:
Blonde Redhead bildades 1993 när de italienska tvillingbröderna Amadeo och Simone Pace (som då var nyutexaminerade jazzmusiker) av en händelse sprang på de japanska konststudenterna Kazu Makino och Maki Takahashi i New York. De upptäckte snabbt att de hade mycket gemensamt: De kände sig alla något alienerade från omvärlden, de gillade DNA, Nina Simone (och Sonic Youth vilket alla som har lyssnat mer än 30 sekunder på någon av deras 90-tals-skivor redan vet) och bestämde sig således för att skapa gnisslig och melankolisk musik tillsammans. Några år senare hoppade basisten Maki Takahashi av och "basist-bristen" kom att bli ett av trions musikaliskt utmärkande drag, men det är en annan historia...

Big song
Redan 1993 släppte de sin första 7-a som innehåller "Big song". Den är mer "konventionellt rockig" än deras senare alster men helt enormt catchy med en av deras snyggaste basgångar någonsin. Kazu sjunger "let go off my blonde/let go off my red/let go of my hair/let go of my head" och man får intrycket av att det var här någonstans de fann sitt bandnamn...

Vague
Året därpå släppte de "Vague" som sin andra 7-a. På den här tiden ansträngde de sig allt de kunde för att låta som Sonic Youth och de var förbaskat bra på det! Kazu och Amadeo sjunger duett med varandra som de så ofta gjorde på den tiden. Kazu sjunger som Kim Gordon och Amadeo sjunger som ehh...Thurston Moore.

Jet star
Jet star är min favorit bland de här tre låtarna. Det är den episka ballad som så många band ägnar en hel karriär åt att försöka få till. Och Blonde Redhead lyckades redan på första försöket! Låten är släppt som b-sida på "Vague"-7an. Jag vill bo i en Blonde Redhead-låt tror jag.


Kommentarer:
Postat av: Pothead Pixie

Wow! Tusen TACK!

2008-01-09 @ 22:15:59

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits