Lite film har det blivit minsann...

Lady Vengeance

Den här veckan har det blivit ovanligt mycket filmtittande för min del. Förmodligen hänger det ihop med att jag har haft några underbart slöa lediga dagar. Jag har med andra ord kunnat sova länge och dessutom haft möjlighet att se på barnförbjuden film närhelst på dygnet. Yey för att vara vuxen!

...lite kort om vad jag har sett då:


Lady Vengeance
Såg om den en tredje gång i väntan på att "I am a cyborg but that's ok" ska ha Sverige-premiär och herregud vad jag älskar den! Chan-Wook Park måste vara en av de mest intressanta nulevande filmskaparna. Känns väldigt egen, möjligtvis kan hans filmer jämföras lite med Takashi Miike, men det är mer "episkt" och "berättande".
betyg: 5/5


An Inconvenient Truth
Äntligen blev det av att jag såg Al Gores dokumentär om USAs miljöpolitik och Växthuseffekten. Mycket intressant och lärorikt, alla borde se den! Framför allt slående hur annorlunda världen förmodligen hade sett ut om Al Gore hade vunnit senaste presidentvalet...
betyg: 4/5


A love song for Bobby Long
John Travolta spelar Scarlett Johanssons borttappade far i ett relationsdrama som utspelar sig på den amerikanska södern. Tyvärr något av en besvikelse, riktigt seg och oengagerande.
betyg: 2/5


Wishing stairs
Sydkoreansk skräck som utspelar sig på en balett-skola (i sann Argento-anda). Jag är en sucker för asiatisk skräck men det här var tyvärr en av de sämre filmerna jag sett i genren...lite väl fjantigt emellanåt.
betyg: 2/5


Kommentarer:
Postat av: miri

jag håller med om att wishing stairs var dålig som skräckfilm, jag fick känslan av att de stoppat in skräckmomenten för att sälja nåt som eg är en dramafilm, då skräckmomenten var oengagerande och osjälvständiga. fast jag fastnade för den ändå, jag gillade fotot, ljudet och berättelsen om de två tjejernas vänskap. jag hade önskat att den hade skippat skräcken och enbart kört på som en suggestiv dramafilm.

Postat av: antz

jo. jag håller med om att skräckmomenten i "Wishing stairs" känns "inslängda" som att de inte riktigt passar ihop med historien i övrigt. men för att funka som drama hade den fått ha betydligt mer djup, nu blev det liksom "halvmesyr" i båda fallen. men jag ger inte upp hoppet om sydkoreanska filmmonster i skoluniformer för det: härnäst står "Whispering corridors" i tur på att bli sedd, vilket ska bli mycket intressant...

2008-01-11 @ 00:57:54
URL: http://antz.blogg.se

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits